Sebastian Kihle - H2Carrier

Av Johanne Høie Kolås

Portrett av blond mann med briller foran et vindu
Sebastian Kihle har studert Miljøfysikk og fornybar energi ved NMBU.Foto: Privat

Sebastian Kihle jobber som Chief Technology Officer i H2Carrier. Han hadde sin første arbeidsdag der samme dag han leverte masteroppgaven sin i Miljøfysikk og fornybar energi.

Hva jobber du med i dag? Hvilke arbeidsoppgaver har du?

Jeg jobber med teknologievalueringer, prosjektutvikling og forretningsutvikling.

Hva er det beste/mest spennende med den jobben du har i dag?

Som ansatt i et lite selskap får man muligheter man ikke får i store selskap. Jeg prater med mange store aktører i bransjen og deltar på konferanser i hele verden. I tillegg har jeg stor innflytelse på selskapets strategi og utvikling.

Hva var veien fra studiene til den jobben du har i dag?

Jeg hadde første dag på jobben samme dag som jeg leverte masteroppgaven.

Hvordan bruker du det du lærte i utdanningen din i den jobben du har i dag?

Jeg spesialiserte meg i energifysikk, og i fornybarbransjen dreier alt seg om energi. Jeg får brukt det jeg kan om kjemi, vindkraft, solceller, vannkraft, strømnett, transformatorer osv. Jeg føler at i alle prosjekter er det mye jeg kan bidra med fra det brede kunnskapsgrunnlaget jeg opparbeidet meg under utdannelsen min på NMBU.

Hvordan bidrar du/jobben din/arbeidsplassen din i arbeidet med bærekraft?

H2Carrier jobber med å produsere «grønn» ammoniakk fra fornybar energi. Grønn ammoniakk er dermed en fornybar energibærer som kan erstatte fossile drivstoff innen maritim sektor i tillegg til å kutte utslipp i kraftproduksjon og kunstgjødselproduksjon. Avkarboniseringspotensialet ammoniakk kan bidra med er på over 1 milliard CO2-ekvivalenter årlig.

Hvorfor bestemte du deg for å studere på NMBU?

Jeg likte universitetsområdene og at det var kortere avstand fra der jeg bodde. Videre ble jeg anbefalt universitet fra folk jeg kjenner, og det har et større bærekraftsfokus enn NTNU.

Hva likte du best ved å studere på NMBU?

Jeg likte at hele universitet og studentene er en slags boble. Man blir kjent med veldig mange, og det er mange spennende arrangementer og foreninger, i tillegg til UKA i Ås.

Hvilke karrieretips har du til andre som vurderer å ta den samme utdannelsen?

Veldig mange ønsker jobb i de store selskapene som Statkraft, Equinor osv., men det er ikke der man får prøvd seg på de mest spennende oppgavene og får de beste mulighetene. Oppsøk gjerne mindre selskaper, der man får prøvd seg på alt og i noen tilfeller bli tilbudt eierskap i selskapet. Det er mer risiko i mindre selskap, men de to tidsperiodene det er best å ta slike risikoer er som enten nyutdannet eller pensjonist.

Som miljøfysiker fra NMBU vil du raskt oppdage når du begynner å jobbe at du har mer kunnskap enn de fleste andre i industrien.

Lær deg grunnleggende programmering, fordi Excel er ikke godt nok når du skal behandle data.

Sebastian Kihle

Studieprogram ved REALTEK: Miljøfysikk og fornybar energi

År for uteksaminering: 2021

Nåværende arbeidsplass: H2Carrier, Chief Technology Officer