Startet eget firma som atferdskonsulent

Av Janne Karin Brodin

Trine Ellingsen Olsen sammen med et eksemplar av sin største interesse
Trine Ellingsen Olsen sammen med et eksemplar av sin største interesseFoto: Privat

Den beste følelsen får Ellingsen Olsen når hun kan hjelpe katter med atferdsproblemer og erfare at hun utgjør en stor forskjell i livet til katten.

Trine Ellingsen Olsen
Utdanning: Bachelor i Biologi og videreutdanning som atferdskonsulent for hund, hest og katt
Jobb: Atferdskonsulent i eget firma og klinikkassistent på en dyreklinikk

Trine fulgte drømmen sin og startet like godt opp et eget firma med navnet Cat Office, hvor hun hjelper eiere av katter med atferdsproblemer, holder kurs og veiledning om katt og et godt kattehold. Hun elsker jobben sin fordi hun får møtt så mange dedikerte katteeiere som ønsker å gi katten sin det beste og legge tilrette for dem.

─ Men den beste delen av jobben er følelsen når man har katter som har slitt i lenger tid og man kan faktisk gjøre en stor forskjell i livet dens, slik at den får et godt liv og gi eier et nytt liv sammen med katten sin også, sier Trine.

I dyrtid er det ikke så lett å ha en egen bedrift, spesielt ikke innen et område som katt, fordi mange katteeiere tror at katten klarer seg selv. Derfor jobber Trine også som klinikkassistent på en dyreklinikk.

─ Så for det meste går livet mitt i katt så lenge jeg selv har to fantastiske katter når jeg kommer hjem også.

Karrieremulighetene vokser med katteeieres bevissthet rundt kattehold.

─ Flere katteeiere skjønner at det å ha en katt er faktisk et stort ansvar og flere skjønner at atferdsproblemer kan løses, og gamle myter om katten faktisk ikke stemmer. Så det å være med på å øke kattens velferd og helse i Norge er rett og slett livet mitt.

Så lenge bevisstheten vokser og folk blir mer bevisst på kattens behov og ansvar som katteeier, så er karrieremulighetene ganske mange, mener Trine.

Afrika, ville dyr og katter

Veien var ikke helt strømlinjeformet for Trine etter at hun sluttet på videregående i første klasse, for så å jobbe fulltid og skaffe seg studiekompetanse etterpå, for å kunne studere biologi eller bli dyrepleier.

─ Men etter jeg var i Afrika første gangen ble målet biologistudiene for å kunne flytte til Afrika og jobbe med ville dyr der, samt være med research på ulike dyrearter og hvordan man kan øke populasjonen ute i det fri og beskytte de mot farer som mange av artene er utsatt for. Det var målet mitt og derfor endte jeg på NMBU for å studere biologi, sier Trine.

Under oppholdet i Afrika fikk Trine blant annet ansvar for en sort liten leopard som hadde noen utfordringer. Det førte til at da hun var vel hjemme i Norge igjen økte hennes lidenskap for faget dyreatferd. Som fersk katteeier gikk hun løs på etterutdanning via SEVU (Senter for etter- og videreutdanning ved NMBU), som atferdskonsulent for hund, hest og katt.

─ Men fokuset mitt ble katt. Jeg jobber mye med ulike organisasjoner som driver med katt, jeg er også engasjert for å finne løsninger på den evige debatten om kattens trussel på norsk natur.

Og hun gleder seg til å se hvordan kattens status utvikler seg videre i Norge.

Er fortsatt innom NMBU

Trine liker å lære nye ting og ser på seg selv som en evig student som tar til seg all kunnskap hun har mulighet til.

─ Jeg elsket NMBU og er fremdeles innom for kurs og en kaffe på campus med gamle studievenner når jeg kan.

I studiene la Trine fullt fokus på etologifagene (dyreatferd) i valg av valgfagene, noe som hjalp henne veldig i retning av videreutdanning, og som var gull verdt. Og hvis du tør og er litt eventyrlysten, slik som Trine, så foreslår hun et opphold med å jobbe som frivillig for å vise hva du kan. Det åpnet mange dører for henne.

─ Ønsker du å jobbe med katt i Norge i fremtiden slik jeg gjør nå er videreutdanning som atferdskonsulent for hund, hest og katt et utrolig bra studie i tillegg til Biologi, for da har du en større mulighet til å se et større bilde.

Et siste råd til deg som har lyst til å satse på å stå på egne ben, er at det er mye lettere å jobbe som atferdskonsulent for hund og hest enn katt, så om du ønsker kun å jobbe for deg selv på fulltid er fokus på flere arter lurt.