Videregående elever testet livet som universitetsstudenter

Av Johanne Høie Kolås

Studenter gjør siste justeringer på batteridrevet fartøy i emnet TMP100
Studentene gjør siste justeringer på batteridrevet fartøy i emnet TMP100 før eksamensrace.Foto: Johanne Høie Kolås

Seks elever fra Frogn videregående skole fikk en forsmak på studielivet da de tok teknologifag på NMBU denne høsten. Over tre uker jobbet de i grupper med studenter og bygget en fjernstyrt båt.

– Det har vært veldig lærerikt og jeg har fått et godt innblikk i hvordan det er å være student, sier Hanna Mehari. Hun går andreåret på Businesslinja på Frogn vgs., og har faget Teknologi og forskningslære.

– Alle som er veldig interessert i et fag burde prøve seg på dette. Hvis vi får denne muligheten neste år også, så kommer jeg til å melde meg på igjen, sier hun.

Bygger og kjører sin egen fjernstyrte båt

I løpet av tre uker skulle elevene bygge en liten, fjernstyrt båt og selv navigere den over en dam i et eksamensrace. I tillegg til lavterskel introduksjon til teknologi, fikk elevene trent på lagarbeid og prosjektstyring. Hensikten med emnet er å menneskeliggjøre teknologifag og gjøre teknologien litt mer håndfast.

Hanna synes ukene på NMBU har vært veldig inspirerende, og trivdes godt med å jobbe sammen med studenter.

– Jeg har hørt at studentmiljøet er skikkelig bra her, og det ser jeg jo selv. Alle stiller opp og er engasjerte, så det er veldig gøy. Det er masse forskjellige folk fra forskjellige steder, og det har vært skikkelig fint, sier hun.

– Nå ligger NMBU på lista over skolene jeg har lyst til å gå på.

Ivrige elever fra første dag

På Frogn vgs. tilbyr de Teknologi og forskningslære på studiespesialisering. I tillegg har Businesslinja teknologifag i undervisningen. Undervisningen på NMBU ble flettet inn i faget de tar på skolen.

– Dette kurset passet perfekt for elever som ville gjøre seg klare til studielivet og prøve ut det de har lært i fagene våre, sier lærer ved Frogn vgs., Thomas Grimstad. Han tror at erfaringen kan gi elevene et nytt syn på studieteknikk og hvor mye ansvar de selv har for egen læring.

Emneansvarlig ved NMBU, Ola Omberg, kan bekrefte dette.

– I prosjektemner som dette, jobber studentene hovedsakelig selvstendig i grupper, og er avhengig av seg selv og resten gruppen for å nå målet. Denne tilnærmingen til læring kan være utfordrende, men alle elevene har hatt en god innstilling og vist god arbeidsmoral, sier han.

– Elevene har vært en fryd å jobbe med og har vært ivrige fra dag én.

En smaksprøve på høyere utdanning

VID-ordningen ved NMBU gir elever i videregående skole mulighet til å følge undervisning og gå opp til eksamen i utvalgte emner innenfor enkelte realfag og økonomifag. Dette er første gang NMBU tilbyr teknologifag for videregående elever.

– Norge trenger flere teknologer og sivilingeniører for å lykkes med grønn omstilling. Vi ønsker å skape mer interesse rundt teknologifag blant unge, og inspirere dem til å vurdere den retningen når de skal studere, sier Anne Cathrine Gjærde, dekan ved NMBUs Fakultet for realfag og teknologi.

Ved NMBU fikk elevene møte undervisere med spisskompetanse på teknologi, og fikk veiledning av mer erfarne studenter.

– Opplegget på NMBU var helt supert, samarbeidet har fungert veldig godt, elevene har jobbet hardt og snakket varmt om kurset. Nå har vi vist det til andre elever som virker veldig gira på å melde seg på til neste år, sier Thomas Grimstad.

Ung jente holder en hjemmelaget båt

Fakta:

• Elevene tok emnet TMP100 – Teknisk prototyping og innovasjon.
  • Emnet gir 5 studiepoeng ved bestått eksamen.
  • Muligheten til å ta emner ved universitetet er en del av VID-ordningen ved NMBU.
  • Kontaktperson ved NMBU er Siv Paus Brovold eller Ola Omberg.