Ettertraktet NMBU-gründer kapret til innovasjonstalen 2023

Av Marte Skjerping

Ulrikke Lien studerte industriell økonomi på NMBU.
Sensorita-gründer Ulrikke Lien studerte industriell økonomi på NMBU.Foto: Ulrikke Lien

Samtidig som Ulrikke Lien studerte industriell økonomi ved NMBU, etablerte hun Sensorita, et selskap som utvikler sensorer som bruker radar og maskinlæring til å måle hvor fulle avfallskontainere er. I år ble hun kapret av Innovasjon Norge til å snakke på deres største årlige arrangement.

– Det er ikke business as usual i 2023. Det handler om hvordan norsk næringsliv vil bidra til å gjøre verden bedre. En verden som er grønnere og mer bærekraftig, der vi utnytter digitale muligheter og der vi skaper løsninger som er bedre både for folk og planet.

Slik innledet styreleder i Innovasjon Norge, Gunnar Bovim, innovasjonstalen 2023.

Med dette bakteppet var Lien hentet inn til å fortelle om Sensorita, selskapet som så dagens lys på NMBU, med ambisjoner om å snu opp ned på avfallsbransjen.

Ulrikke Lien er gründeren bak Sensorita.

Avfall er en av de største utfrordringene vi står ovenfor. Samtidig har vi begynt å innse at avfallet har verdi og at denne verdien er stigende. Hvis vi vet hvor avfallet er, når det må hentes og også hva slags kvalitet det har, så kan man begynne å tenke på alle avfallskontainere som et ressurslager. Et materiallager som ikke bare er et sted hvor man kvitter seg med ting, men et sted med verdier som skal videre inn i en sirkulærøkonomi.

Ulrikke Lien, innovasjonstalen 2023

Vil skape fremtidens løsninger

Ulrikke ble bekymret for klimakrisen tidlig i tjueårene, og bestemte seg derfor for å bli ingeniør. Hun ville omsette tanker til handling og være med på å skape fremtidens løsninger.

Dette ledet til en ingeniørutdannelse i industriell økonomi ved NMBU, og idéen om Sensorita.

– Det begynte med at klassekameraten min, Emil Skar, fikk sommerjobb i Asker kommune. Der analyserte han vektdata og fikk innsyn i hvor lite datadrevet avfallsbransjen var. Dette fikk vi lyst til å gjøre noe med, og dette "noe" resulterte i Sensorita, forteller Lien.

Kort vei til kunnskap på NMBU

NMBUs tydelige miljøprofil gjorde valget av studiested enkelt.

– Da jeg skulle velge studiested var NMBU et tydelig flaggskip for utdannelser der miljø hadde et uttalt fokus. Jeg satte stor pris på at klassene var små, og at det var lett å bli kjent med både medstudenter og forelesere. Veien til kunnskap var kort.

Ulrikke Lien

På industriell økonomi følte hun at hun fikk både i pose og sekk – en teknisk kompetanse og sivilingeniørtittel, i tillegg til økonomisk forståelse.

– Studiet er en kombinasjon av mange fagfelt, og indøkere fungerer som en slags bro mellom alle disse. Jeg tenkte at dette ville gi meg stor frihet når jeg skulle søke jobber, og det er en kompetanse jeg har fått god bruk for i Sensorita, forklarer Lien.

Veien fra idé til produkt har vært en berg-og-dalbane

Selskapet til Ulrikke Lien startet opp i en garasje på NMBU.
Selskapet til Ulrikke Lien startet opp i en garasje på NMBU. Foto: Ulrikke Lien

Veien fra idé til produkt og bedrift har vært en berg-og-dalbane med mange opp- og nedturer. Ulrikke innrømmer at det kan være krevende, samtidig så stortrives hun med at ingen dag er lik. Usikkerhet er ikke for alle, men for Lien har det vært en trigger som fører til mer arbeidsglede og motivasjon.

Selv om det har vært en berg-og-dalbane har de kommet en lang vei siden de startet opp i en garasje på NMBU. I dag utgjør de et stadig voksende team på syv ansatte.

– Samtidig som vi har kommet en lang vei, er vi på mange måter fortsatt i begynnelsen på veien mot de ambisjonene vi har for selskapet og teknologien vi bygger. NMBU tilrettela for at jeg kunne fullføre studiet samtidig som jeg bygget en millionbedrift.

Ulrikke Lien

Test markedet og ta sats

Til andre som vurderer å starte opp noe eget råder Lien til å teste tidlig om noen er villige til å betale for løsningen du ønsker å bygge, en såkalt product market fit.

– Du trenger ikke ha alt klart før du tester betalingsviljen, så lenge man er åpen og ærlig på hvor langt man har kommet. Dersom noen virkelig vil ha produktet er de kanskje villige til å forhåndsbetale for å være med på å forme det etter sine behov. Dersom dette er på plass, er det bare å ta sats!

Ulrikke Lien blomstrer som CEO i selskapet og brenner for teknologien de utvikler. Å være leder synes hun både er gøy, spennende, skummelt og vanskelig på en gang.

– Selv om jeg er leder for bedriften så er jeg omringet av et fantastisk team og gode støttespillere som gjør hverdagen morsom der vi sammen løser de utfordringene vi møter på.

CEO og gründer i Sensorita, Ulrikke Lien.
CEO og gründer i Sensorita, Ulrikke Lien. Foto: Ulrikke Lien