Landskapsarkitekt fra NMBU leder Nasjonale turistveier. Se hennes tips til Norgesferien

Av Marte Skjerping

Steilneset, Nasjonale turistveger.
Steilneset, Nasjonale turistveger.Foto: Jarle Wæhler

Med dagens kronekurs ønsker mange å tilbringe ferien i Norge. Silje Myhre Amundsen er utdannet landskapsarkitekt ved NMBU og jobber som leder for Nasjonale turistveger. Her er hennes beste tips til Norgesferien.

Silje Myhre Amundsen var med å forme vegstrekningen E6 fra Frya til Sjoa, som vant prisen «Årets anlegg» i 2017 og «Vakre vegers pris» i 2018.

Nå har hun nylig tatt over som seksjonsleder for Nasjonale turistveger.

–  Den første tiden har vært hektisk, men veldig spennende. Det er med stor ærefrykt jeg tar over en så spennende, viktig og utfordrende jobb, og jeg skal gjøre mitt beste for at Nasjonale turistveger fortsatt evner å bygge arkitektur, landskapsarkitektur og kunst som engasjerer, begeistrer og tidvis provoserer, forteller hun.

Vil tiltrekke vegfarende turister med nyskapende arkitektur og tankevekkende kunst

Statens vegvesen er i førersetet for en målrettet langsiktig statlig satsing på Nasjonale turistveger, en turistattraksjon som skal friste vegfarende turister til å benytte Norge som sitt feriemål.

Amundsen og hennes seksjon har ansvaret for å planlegge, bygge, forvalte, drifte og vedlikeholde landets 18 nasjonale turistvegstrekninger.

–  Turistvegsatsingen skal bidra til å styrke Norge som reisemål ved å gi vegfarende turister opplevelser som frister til lengre opphold og flere besøk. Målet er å stryke næringsliv og bosetting, ikke minst i distriktene, ved å forsterke kjøreopplevelsen med nyskapende arkitektur og landskapsarkitektur og tankevekkende kunst på tilrettelagte utsiktspunkter og rasteplasser, sier Amundsen.

Hun gleder seg til å ta fatt på oppgavene som ligger foran henne.

Får besøke fantastiske steder gjennom jobben

I tillegg til å jobbe med et fag hun brenner for, får hun også reist til noen av de mest fantastiske stedene Norge har å by på.

Amundsen har i det siste jobbet med å ferdigstille flere anlegg til sommersesongen 2023, blant annet Madland Hamn i Jæren, Flesefossen i Ryfylke og Brunstranda i Lofoten.

I tillegg er hun godt i gang med flere prosjekter som ikke skal åpnes før til neste år, deriblant Vøringsfossen på Hardangervidda, Torghatten langs Helgelandskysten og Hauklandstranda i Lofoten.

Sommerferien skal tilbringes på hytta i Fåvangfjellet, men hun har også planer om en tur til Paris for å oppleve kunst, kultur og fortausrestauranter.

Tips til deg som planlegger Norgesferie

Amundsen har flere tips til deg som planlegger å feriere i Norge.

–  Med været på vår side bor vi i et fantastisk ferieland! Iblant kan det enkle være det beste, og det er ikke alltid at man trenger å reise så langt for de fineste opplevelsene, tipser hun før hun fortsetter.

–  Nasjonale turistveger har 18 unike og opplevelsesrike strekninger fra Jæren i sør til Varanger i nord. Hardanger, Lofoten og Geiranger/Trollstigen, er blant de mest populære reisemålene, men hva med et alternativt reisemål, som en tur over Gaularfjellet for å oppleve fjord, fjell og fosser? Eller hva med et besøk til Steilneset i Vardø, minneshallen og glassbygget rundt Louise Bourgeois’ kunstverk over de 91 som ble brent for trolldomsvirksomhet? Den internasjonale arkitekten Peter Zumthor har tegnet både minnehallen og glassbygget.

Silje Myhre Amundsen.

Amundsen anbefaler også alle å sjekke ut deres nye nettside som kan bidra med gode reisetips: Nasjonale turistveger 30 år | Nasjonale turistveger

Silje Myhre Amundsen på tur.

Et hjerte for landskapsarkitektur

Amundsen har alltid hatt en dragning mot naturen, både til naturlandskapet og kulturlandskapet. Hun har et stort hjerte for faget sitt. Gjennom landskapsarkitektur får hun også utløp for sine kreative sider. Det var nettopp muligheten for å ta mastergrad i landskapsarkitektur som førte henne til NMBU.

– For en landskapsarkitektstudent var det en drøm å studere blant annet plantevitenskap i et av landets flotteste parkanlegg. Hele campus, med den historiske bygningsmassen og parkanlegget, tilførte studiet et historisk sus.

Silje Myhre Amundsen.

Vi spør om hun har noen tips til nåværende eller kommende landskapsarkitekturstudenter.

–  Landskapsarkitektur er en utdanning som velges både med hodet og med hjertet. Jobbmulighetene er enorme, men man må alltids starte et sted og jobbe seg oppover. Grip mulighetene, og lykke til, avslutter Amundsen.

Sommer med Silje Myhre Amundsen

Beste sommerminne:

Late, gode, varme og solfylte feriedager sammen med mine to barn, Edward og Andrea.

Det blir ikke sommer uten:

Is, sol og myggspray.

Favorittis:

Rom og rosin.

Les mer om landskapsarkitektur på NMBU:

Landskapsarkitektur | NMBU