Arrangerer verdens største konferanse om trekonstruksjoner

Av Cathrine Glosli

WCTE-paviljongen ved Østbanehallen
WCTE-paviljongen ved Østbanehallen. Foto: Hans Fredrik Hoen

Akkurat nå arrangeres World Conference on Timber Engineering (WCTE) i Oslo. NMBU er en av arrangørene.

World Conference on Timber Engineering (WCTE) er verdens ledende forum for å presentere og diskutere den nyeste tekniske og arkitektoniske utviklingen og innovasjonene innen trekonstruksjoner. Den tiltrekker seg forskere, ingeniører, arkitekter, konsulenter, entreprenører, leverandører og produsenter fra hele verden.

For tiden går konferansen av stabelen i Oslo. Mandag ble konferansen åpnet av landbruks- og matminister Sandra Borch.

Med 850 påmeldte er konferansen fullbooket. Det er deltakere fra alle kontinenter. Det er flest fra Europa (med Norge på topp). Deretter følger Japan, Tyskland, Canada og USA.

NMBU er vertsinstitusjon sammen med NTNU og AHO, og har koordinert organiseringen. Oslo kommune er vertsby.

Første gang i Norge

– Endelig er vi i gang, sier NMBU-professor Anders Nyrud.

Han har vært med på å lede arbeidet med konferansen.

– Det har aldri vært samlet så mange forskere fra dette fagområdet i Norge tidligere.

Det er stor interesse for trekonstruksjoner utenlands, og måten vi bruker tre på her til lands oppfattes som særegent og spennende.

– Jeg håper at konferansen inspirerer mange unge til å velge utdanning innen treteknologi. Forhåpentligvis vil den bidra til at flere ingeniører spesialiserer seg på trekonstruksjoner og tar skogfag, fortsetter Nyrud.

Landbruks- og matminister Sandra Borch
Landbruks- og matminister Sandra Borch (Sp) åpnet konferansen. Foto: Syver Aas-Bakke

Åpen paviljong

Arrangørene har tatt initiativet til en paviljong som står utenfor Østbanehallen. Paviljongen er et visuelt bidrag til Oslo by, og viser konferansens hovedtema: «Tømmer for en levelig fremtid».

Paviljongen er utviklet og realisert i samarbeid mellom arrangørene, masterstudenter og lærere ved AHO, norske ingeniør- og arkitektbedrifter, og norske materialleverandører og produsenter.

Paviljongen står ved siden av Tigeren og er åpen for alle.

WCTE-paviljongen ved Østbanehallen
WCTE-paviljongen ved Østbanehallen. Foto: Hans Fredrik Hoen

Om WE

WCTE - World Conference on Timber Engineering er verdens største konferanse for ingeniørvitenskap i tre. Den arrangeres annethvert år.

Konferansen arrangeres 19-22. juni 2023.

Konsortium

• NMBU
  • Arkitektur- og designhøgskolen i Oslo (AHO)
  • Norges teknisk-naturvitenskapelige universitet (NTNU)