Silje Kvist Simonsen - Avdelingsingeniør NIBIO

Av Janne Karin Brodin

Silje Kvist Simonsen
Foto: Tonje Lindrup Robertsen

Avdelingsingeniør for avd. soppsjukdommer i NIBIO

Utdannelse: bachelor i biologi, master i bioteknologi

Kan du fortelle om din nåværende jobb?

Jeg har et veldig variert arbeidsår! Som avdelingsingeniør blir jeg booket inn på prosjektet for ulike forskere, som arbeider med soppsjukdommer i planter. Jeg utfører mesteparten av jobben som gjøres på lab, både arbeid med renkulturer og molekylært arbeid. I sommerhalvåret er jeg med i felt, og registrerer blant annet sjukdommer og henter prøvemateriale. I tillegg har jeg fått frihet til å arbeide litt med kommunikasjon, og driver f.eks både med korrekturlesing og oversetting, samt produksjon av nyhetssaker.

Hvordan var veien fra videregående til den jobben du har i dag?

Jeg visste at jeg ville studere etter videregående, og har alltid syntes biologi var spennende. Da tiden kom for å velge en studieretning fulgte jeg magefølelsen og gikk for en bachelor i biologi. Jeg utnyttet bredden i studiet til å finne ut hva jeg interesserte meg for, og valgte å følge det. Jeg jobbet også flere semester som hjelpelærer ved siden av studiene, og la mye arbeid ned i det. Det gav meg verdifull kompetanse og gode kontakter. Det kom godt med da jeg søkte på jobben i NIBIO.

Hva kan du si om studentmiljøet på NMBU?

Studentmiljøet er helt supert! Siden Ås er lite blir studentmiljøet tett, og du har nesten alltid medstudenter i nærheten som du kan henge med til alle døgnets tider. Samtidig som Ås er lite, er studentmiljøet veldig variert, og det finnes så mange typer mennesker her at man nesten er garantert å finne noen man passer sammen med. Alle de forskjellige foreningene er veldig nyttige hvis man ser etter venner med spesielle tilknytninger/interesser.

NMBU har også veldig mange dyktige forelesere, og du vil møte forelesere som virkelig brenner for god pedagogikk og for å utfordre studentene til å prestere best mulig. I mindre fag, særlig på masteren, har jeg fått muligheten til å bli kjent med forelesere og deres prosjekter. Det gjorde at jeg kunne velge en master både basert på det faglige innholdet, men også fordi jeg visste at jeg hadde en godt forhold til veilederen.

Har du noen råd til kommende studenter?

Råd nummer 1: Velg NMBU!

Råd nummer 2: Engasjer deg i noe! Du trenger ikke hoppe inn i utallige verv fra dag én, men finn en forening eller to du vil bli med i. Derfra finner du kanskje ut at du har veldig lyst å være med å styre, og da kan jeg anbefale å ta et verv.

Råd nummer 3: Studer jevnt og trutt. Faget blir mye mer interessant dersom man jobber med det i et jevnt og rolig tempo, enn om du må ta inn alt pensum i et heftig skippertak før eksamen. Jobber du jevnt og trutt blir du kanskje lagt merke til av foreleseren, og det kan være gull verdt om du ønsker å ha en jobb som hjelpelærer, eller kunne tenke deg en semesteroppgave/bachelor/master innenfor faget.