Sindre: Forvalter Femundsmarka og Gutulia nasjonalpark

Av Cathrine Glosli

Sindre ValanFoto: Cecilie Bergan Stuedal

Sindre Kolstad Valan har en mastergrad i naturforvaltning. Nå jobber han som nasjonalparkforvalter for to nasjonalparker.

Fortell litt om din nåværende jobb:

Jeg jobber som nasjonalparkforvalter for to nasjonalparker, Femundsmarka og Gutulia. Som nasjonalparkforvalter er jeg ansatt hos Statsforvalteren i Innlandet, men underlagt et lokalt nasjonalparkstyre. Mine viktigste oppgaver er knyttet til den daglige forvaltningen av de to nasjonalparkene, samt noen andre mindre verneområder. Noen eksempler kan være utarbeidelse og oppfølging av forvaltningsplaner, saksbehandling, tilrettelegging for besøkende, informasjon- og formidling og kartlegging av naturmangfold. Arbeidsdagene er veldig variert, både inne på kontor og ute i felt. Det er utrolig givende å bidra til ivaretakelse av naturmangfold og verneområder!

Sindre Valan Foto: Tom Gustavsen

Hvorfor valgte du å studere ved NMBU?

Etter jeg fullførte bachelorgraden på Nord universitet, var jeg nysgjerrig på en mastergrad i naturforvaltning. Valget landet raskt på NMBU som kunne tilby en rekke interessante og relevante emner.

Hvilken nytte har du hatt av utdanningen du tok ved NMBU?

Mastergraden fra NMBU og masteroppgaven som jeg gjennomførte i Femundsmarka nasjonalpark, var nok avgjørende for at jeg fikk jobben som nasjonalparkforvalter. Emner som naturbasert reiseliv, restaureringsøkologi og skogøkologi har gitt meg masse relevant kunnskap som jeg tar i bruk hver eneste dag.

Hva kan du si om studentmiljøet på NMBU?

Studietiden ble dessverre noe amputert midt under koronapandemien. Likevel bidro dyktige forelesere og engasjerte medstudenter til to trivelige år på Ås!

Sindre Valan Foto: Cecilie Bergan Stuedal

Har du noen råd til kommende studenter?

Velg emner du er interessert i, bygg nettverk og bruk god tid på å planlegge masteroppgaven. Stå på for å få relevante deltids- og sommerjobber. De teller utrolig mye når du skal søke jobb.

Hvordan bidrar du/jobben din/arbeidsplassen din i arbeidet med FNs bærekraftsmål?

I verneområdeforvaltningen jobber vi hver dag med relevante tiltak som kan bidra til å oppnå FNs bærekraftsmål. 15 - Livet på land, er direkte knyttet til vårt ansvar med mål om blant annet å beskytte og fremme bærekraftig bruk av økosystemer samt stanse tap av artsmangfold.