Hanna: Jobber med forvaltning av verneområder og truede arter

Av Cathrine Glosli

Hanna Utseth har en mastergrad i naturforvaltning. Hun jobber hos Statsforvalteren i Oslo og Viken, i seksjonen for naturforvaltning - lavland og kyst.

Hanna Utseth

Fortell litt om din nåværende jobb:

Jeg har et vikariat hos Statsforvalteren i Oslo og Viken, i seksjonen for naturforvaltning - lavland og kyst. Her jobber jeg sammen med dyktige kollegaer for å ivareta naturverdier i et område med relativt mye menneskelig påvirkning. Mine arbeidsoppgaver er for det meste knyttet til forvaltning av verneområder, truede arter og naturtyper, samt bekjempelse av fremmede arter. Ingen dager er like, men typisk kan en arbeidsdag bestå av søknadsbehandling, forvaltning av tilskuddsordninger, og veiledning og informasjonsarbeid til kommuner og andre. I tillegg til kontorarbeid, er jeg også ute på befaringer og gjør praktisk skjøtsel ute i naturen.

Hvorfor valgte du å studere ved NMBU?

Jeg valgte å begynne på NMBU fordi jeg hadde blitt tipset om at det var mye feltarbeid inkludert i en del av fagene. Jeg ønsket å forbedre mine artskunnskaper, og visste med meg selv at den mest effektive måten å lære arter på var gjennom feltarbeid. I tillegg hadde jeg en eldre søster som studerte på NMBU, og hun snakket varmt om både studentlivet og den faglige kvaliteten. Når jeg først hadde begynt på NMBU, valgte jeg å ta hele utdannelsen min her på grunn av alle de spennende fagene universitetet tilbyr. Jeg likte godt at det i hovedsak var lagt opp til at studentene selv skulle skreddersy studieplanene sine, og at jeg dermed fikk stor frihet til å velge fag jeg selv ønsket å fordype meg i og ha med meg inn i arbeidslivet.

Hvilken nytte har du hatt av utdanningen du tok ved NMBU?

Jeg opplever at fagene på NMBU har gitt meg god faglig bredde og tyngde, samtidig som utdannelsen har gitt meg viktig tverrfaglig kompetanse. Alt dette har kommet svært godt med i arbeidsoppgaver jeg løser daglig i vikariatet jeg har nå, samt i tidligere deltids- og sesongjobber som naturveileder. Det er motiverende å oppleve at forelesningene og oppgavene man har jobbet med gjennom studietiden, reflekterer faktiske situasjoner man møter på i arbeidslivet og forvaltningen. Som nyutdannet, er det også betryggende å vite at utdannelsen min har gitt meg samfunnsrelevant og oppdatert kunnskap som gjør meg rustet til å håndtere arbeidsoppgaver i «den virkelige verdenen».

Har du noen råd til kommende studenter?

Mitt beste råd må være å studere noe man har en genuin interesse for! En klok biologilærer på videregående skole, ga meg en gang rådet om at man blir god i det man interesserer seg for. Jeg vil tørre å påstå at dette rådet er mye av grunnen til at jeg i dag sitter igjen med en fantastisk lærerik og gøy studietid, og ikke minst givende og spennende arbeidsoppgaver i et yrke jeg ikke visste eksisterte før jeg begynte på utdannelsen min.