Erlend: Naturguide som driver med moskus- og elgsafari

Av Cathrine Glosli

Erlend Ekeland på jobb.
Erlend Ekeland på jobb. Foto: Oppdal Safari

Erlend Ekeland har en mastergrad i naturforvaltning. Nå jobber han for Oppdal Safari hvor han får dele naturinteressen sin med alt fra familier til fotografer.

Fortell litt om din nåværende jobb:

Oppdal Safari er en bedrift som primært driver med moskussafari. Jobben består av ulike oppgaver gjennom året. I sommermåndene har jeg grupper med moskussafari hver dag og på høsten tre dager i uka. Vi driver også med elgsafari. Utover senhøsten og vinteren har vi kun private guidede turer. Da er det alt fra familier til hobbyfotografer og profesjonelle fotografer som ønsker ekstraordinære møter med ville dyr som lever i et røft miljø. På våren arrangerer vi orrfugl- og tiurleik og har fuglesafarier.

Erlend Ekeland
Erlend Ekeland Foto: Sigbjørn Frengen, Oppdal Safari

Hvorfor valgte du å studere ved NMBU?

Jeg visste at jeg ville studere noe som hadde med biologi å gjøre, og når jeg tenkte meg om var det økologidelen av biologien som interesserte meg mest. Da var valget enkelt, det ble økologi og naturforvaltning på NMBU.

Hvilken nytte har du hatt av utdanningen du tok ved NMBU?

Jeg får bruk for utdanningen min hver dag. Spesielt viktig er økologi- og artskunnskapen. Det er ingen tvil om at emnene med feltkurs er de som har satt dypest spor både sosialt og faglig. Forståelsen av hvordan norsk naturforvaltning er bygd opp og hvordan man kan være med på å medvirke i relevante sakerer også gull verdt!

Erlend Ekeland på jobb.
Erlend Ekeland på jobb. Foto: Oppdal Safari

Hva kan du si om studentmiljøet på NMBU?

Det var en stor overgang fra vidergående hvor jeg var en av de mest interesserte i natur i klassa til å komme til NMBU hvor jeg ble en i mengden. Jeg setter spesielt pris på Kryptoklubben hvor botanikkinteriserte "nerda" sammen. NMBU tilbød meg den viktige kombinasjonen av vennskapene fra klassen og volleyballaget til NMBUI som gjorde at jeg både hadde et godt faglig og sosialt miljø.

Har du noen råd til kommende studenter?

Husk at karakter, hvem du er i møte med andre er viktigere enn karakterer, men ikke vær lat. Vær åpen for å lære, åpen for å feile og åpen til prøve noe nytt. Start på en ny idrett, NMBUs studentidrettslag tilbyr nesten alt. Engasjer deg på Samfunnet, det er verdt det.