Embla: Passer på naturmangfoldet

Av Cathrine Glosli

Embla Vildalen Uleberg har en master i naturforvaltning. Nå jobber hun i Norconsult med naturmangfold.

Embla Vildalen Uleberg

Fortell litt om din nåværende jobb:

Siden endt studie ved NMBU har jeg jobbet som miljørådgiver i Norconsult som er et av nordens største konsulentfirma innen rådgivende tjenester. Mine oppgaver er å ivareta naturmangfold i ulike oppdrag. Dette kan for eksempel være gjennom kartlegging, prøvetakning og utarbeidelse av rapporter og tiltaksplaner i samråd med statsforvalter. Jeg jobber for det meste med forurensingssaker på land og i sjø, og med marint miljø som omfatter resipientundersøkelser, naturkartlegging under vann og overvåkningsplaner.

Arbeidshverdagen min er veldig variert med både kontorarbeid og praktisk arbeid i felt. I Norconsult får jeg velge mye selv hvilke fagområdet jeg ønsker å jobbe med og det er mye frihet og et stort læingspotensiale.

Hvorfor valgte du å studere ved NMBU?

Jeg valgte å studere ved NMBU fordi universitetet har et bredt utvalg av fag innenfor miljø og spesielt marint miljø i tillegg til valgfrihet innenfor mastergraden. Universitetet har også et internasjonalt fokus som interesserte meg. Dette passer meg godt da jeg ikke helt visste hvilken retning jeg ville gå innenfor naturforvaltning, og ønsket å lære litt om mye forskjellig.

Embla Vildalen Uleberg
Embla Vildalen Uleberg Foto: Privat

Hvilken nytte har du hatt av utdanningen du tok ved NMBU?

Gjennom mastergraden har jeg fått en bred kompetanse innenfor aktuelle fagområder som gjorde at jeg fikk den jobben jeg ønsket. Jeg skrev master om reetablering av ålegressenger i kystsonen i forbindelse med opprydning av forurenset sjøbunn som er et veldig aktuelle temaer som mange arbeidsgivere synes er attraktiv kompetanse å ha. Jeg tok emnet om restaureringsøkologi (ECOL350) med Jonathan Colman som også ble min veileder på masteroppgaven.

Har du noen råd til kommende studenter?

Tenk på hvilke jobber du kunne tenke deg før du begynner å studere og velg grad/fag ut ifra dette. Jeg tok mange ekstra fag gjennom studieperioden min som har gitt meg mye nyttig kunnskap, men det var mye ekstra arbeid jeg ikke hadde trengt. Det meste lærer man når man starter i jobb. Ta kurs i GIS, det bruker jeg mye i min jobbhverdag.