Handelshøyskolen NMBU har en ledende posisjon i å knytte sammen forskning og undervisning til et tverrfaglig perspektiv på bærekraft. Vi jobber systematisk med FNs prinsipp for ansvarlig lederutdanning (PRME) og er akkreditert av prestisjefylte Association to Advance Collegiate Schools of Business (AACSB).
Bærekraft ved Handelshøyskolen NMBU
Handelshøyskolen har siden 1931 vært en del av et høyskole- og universitetsmiljø og utviklet seg til en moderne nasjonalt ledende institusjon. Gjennom vår historie som Norges første økonomiske institutt, og vår ekspertise på energi, klima, miljø og mat skal vi sammen med våre studenter og kandidater bidra til å løse globale samfunns- og klimakriser slik at verden når FNs bærekraftsmål.
Handelshøyskolen skal gjennom forskning utvikle ny kunnskap, og skal i sin undervisning og formidling av denne bidra til en økonomisk og bærekraftig ressursutnyttelse på bedrifts-, organisasjons- og samfunnsnivå. Vi skal utdanne fremragende fagpersoner og ledere som kan gå foran i arbeidet for en mer bærekraftig verden.
AACSB akkreditering

NMBU fikk AACSB-akkreditering i oktober 2025, et internasjonalt kvalitetsstempel som plasserer Handelshøyskolen NMBU blant verdens fremste handelshøyskoler.
AACSB (Association to Advance Collegiate Schools of Business) er verdens største og mest anerkjente nettverk for handelshøyskoler. Mindre enn seks prosent av verdens handelshøyskoler er AACSB-akkreditert.
Akkrediteringen er resultatet av flere års målrettet arbeid med utvikling, evaluering og forbedring av studiene. Evalueringskomiteen fremhevet spesielt studieprogrammene ved Handelshøyskolen NMBU som fremragende.
Selv om NMBUs studier allerede er akkreditert av NOKUT, gir en internasjonal akkreditering fra AACSB en ekstra anerkjennelse av kvaliteten i undervisning og forskning.
Det viktigste kravet for akkreditering er at skolene jobber systematisk for å forbedre kvaliteten. Skolene må ha klare mål for utdanningen, sørge for at målene er i samsvar med hvordan undervisningen faktisk drives, måle studentenes læringsutbytte, iverksette forbedringstiltak der resultatene ikke samsvarer med målene, og evaluere effekten av disse tiltakene.
Akkrediteringsarbeidet har gitt mye læring som Handelshøyskolen anvender i utviklingen av studiene, blant annet knyttet til læringsutbyttebeskrivelser, læringsaktiviteter og måling av oppnådd læringsutbytte.
Akkrediteringen gir Handelshøyskolen nye muligheter for internasjonalt samarbeid og forplikter oss til å opprettholde og kontinuerlig forbedre kvaliteten i økonomiutdanningene.
Principles for Responsible Management Education (PRME)

Alle studieprogrammer og kjernefag skal ha bærekraft, etikk og ansvarlighet innlemmet i undervisningen i tråd med FNs bærekraftsmål og prinsippene for ansvarlig ledelsesutdanning, Principles for Responsible Management Education (PRME), som Handelshøyskolen NMBU har sluttet seg til.
