Spania

Avtaletype

Antall plasser*

Om studiestedet

Madrid er en levende by, med vakker arkitektur, et yrende byliv og flotte parker. Det er Spanias hovedstad og største by.

Universidad Complutense ble grunnlagt i 1499 og er dermed blant de eldste universitetene i verden. I dag har universitetet rundt 50000 studenter og er blant de mest anerkjente i Spania.

• Avtalen gjelder for matvitenskap (tilbys av Veterinærfakultetet) og økonomi (kun masternivå)

2 plasser innen økonomi og administrasjon (masternivå) - se tilleggsinfo under "hvem kan søke"

2 plasser innen matvitenskap (masternivå)

1 plass innen veterinær (4 mnd, masternivå)

Lengde på opphold

1 eller 2 semester

• For alle Erasmus+ avtaler gjelder at man må ha fullført 60 studiepoeng før utenlandsoppholdet begynner.

NB! For å kunne ta masteremner innen økonomi må man ha 240 studiepoeng ved avreise. Man kan altså ikke reise til UCM i løpet av det første året på master.

• Spansk og engelsk (noen emner på engelsk). Man må ha imidlertid spanskkunnskaper tilsvarende B2 for å ta økonomifag.

UCM arrangerer gratis intensivkurs i spansk før hvert semester (september og februar).

• Oktober - juli.

• Erasmus-studenter må betale semesteravgift og semesterregistrere seg ved NMBU for det semesteret de er i utlandet, men slipper da å betale semesteravgift eller andre undervisningsavgifter ved avtaleuniversitetet.

• Oversikt over emner innen økonomi

Man kan ta inntil to emner fra andre fakultet dersom man er kvalifisert og det er plass på emnet.

Eksempler på emner tidligere studenter har tatt:

M-ØA

802293 Financial Analysis and planning