University of Helsinki (veterinær)

Land

Finland

By

Helsinki

Avtaletype

Bilateral

Lengde på opphold

1-2 semester

Om studiestedet

Helsinki er en moderne og kulturell by hvor urban livsstil lever i harmoni med naturen. Byen har rundt 620.000 innbyggere og har vært landets hovedstad siden 1809.

NMBU har avtale med universitetets Faculty of Agriculture and Forestry og Faculty of Veterinary Medicine. Begge fakultetene er lokalisert på Viikki campus som er én av fire campus på Universitetet i Helsinki.

• Erasmus+

Faculty of Veterinary Medicine som en del av universitetet i Helsinki er den eneste skolen som tilbyr veterinærutdanning i Finland. Hovesaklig blir fagene her kun tilbudt på finsk, men undervisningen foregår på engelsk utenlandske studenter. Studenter innen veterinærmedisin kan ta fra 4 til 15 uker av sine kliniske studier i 8. semester.

• To studenter i vår- eller høstsemesteret. Søknadsfrist 1.februar for begge semester.

• Søkere bør ha minst «C» i gjennomsnitt på karakterutskrift fra NMBU veterinærhøgskolen.

Ved ubrukte plasser kan veterinærstudenter som ikke ha "C" i gjennomsnitt bli tildelt en plass.

• Fjerde eller femte år av profesjonsstudiet.

• Studenter må være gode i engelsk (minst 4 på vitnemål), eller må snakke finsk flytende. Undervisningen foregår på engelsk eller finsk.

• Studenter som reiser på avtalen er fritatt for undervisningsavgift. Fra våren 2021 er det ikke lenger mulig å reise til Helsinki og motta Nordplusstipend da denne ordningen avvikles. Det er mulig å reise som Erasmusstudent og motta Erasmusstipend dersom man tilfredstiller kravene for å motta Erasmusstipendet.

• All klinisk praksis i utlandet som er forhåndsgodkjent tilsvarer praksis på NMBU Veterinærhøgskolen, uke for uke (1 uke i klinikk = 1,5 studiepoeng).

• Visum er ikke nødvendig innenfor Norden og EU/EØS-området.