Helhetlig utvikling av NMBUs uteareal

Av Lena Marie Kjøbli

Ingrid Merete Ødegård er primus motor i arbeidet med å opparbeide regnbed i forskningsøyemed.Foto: NMBU

NMBUs eiendommer er helt avgjørende for universitetets samfunnsoppdrag og for rollen som bærekraftuniversitetet. Det er også knyttet sterk identitet til utearealene blant ansatte, studenter og allmennheten, spesielt gjelder dette NMBUs vernede park.

Styringsdokumentet nedenfor beskriver prosjektet fra 2022.

Det er behov for å synliggjøre hvor viktige utearealer er for NMBUs samfunnsoppdrag, ivareta og utvikle arealene til både etablert og ny undervisning, forskning, innovasjon og infrastruktur og ikke minst som arena for formidling til samarbeidspartnere og allmenheten. Dette omfatter å fremme utearealene som en sentral formidlings- og innovasjonsarena, ivareta allmenne rettigheter, ha ryddige prosesser for bruk av arealene, utøve grunneier- og leiertakerrollene profesjonelt og ha klare ansvarslinjer for helse, miljø og sikkerhet.

NMBUs eiendommer på Ås omfatter parken, forsøksfelt, undervisningsfelt, plantesamlinger, innmark, skog- og landbruksarealer, landskapslaboratorium og andre grønne og grå ute- og friluftsarealer. Campusplanen, som bygger på universitetets målsetting og prioriteringer, er grunnlagsdokumentet for arbeidet med å utvikle, oppgradere og modernisere infrastruktur og fasiliteter for drift, utdanning, forskning, innovasjon og formidling. Dette omfatter også utearealer. Campusplanen skal revideres og utearealene vil da inngå som en viktig del i revisjonen. For kommende periode vil målsetningen være at utearealene ved NMBU skal videreutvikles som et avansert utendørslaboratorium, organisert og driftet ut fra hele universitetets behov. I fase 1 og 2 i dette prosjektet er det kartlagt arealer og laget rutiner for interne roller og ansvar på våre uteareal.

I den siste tiden er det tatt en rekke initiativer for å bruke utearealene på nye måter. Derfor er det viktig at man legger til rette for et system for forvaltning av utearealene på campus Ås, gode møteplasser og prosesser hvor dette kan diskuteres, vurderes og besluttes. Undervisnings- og forskningsmiljøer sammen med SKP og SHF ønsker å få løftet skog, planter, urbant landbruk, grøntanlegg, husdyr- og jordbruk og annen aktivitet inn i campusplanen.