Universität Bern (veterinær)

Av Iben Andersen

Bern.
Bern.Foto: Pixabay

Universität Bern er et universitet i den sveitsiske hovedstaden Bern som er landets politiske sentrum og et viktig turistmål. Universitetet ble opprettet i 1834 og er i dag det tredje største universitetet i Sveits med over 17 000 studenter. Det består av åtte fakulteter og rundt 160 institutter som tilbyr et bredt utvalg av kurs og programmer.

Studenter innen veterinærmedisin kan inntil 15 uker av sine kliniske studier i 8. semester.

Antall plasser: 1 studenter i vårsemesteret som deles med Zurich (dvs en student kan reise enten til Zurich eller Bern).

Prioritering: Søkere bør ha minst «C» i gjennomsnitt på karakterutskrift fra NMBU veterinærhøgskolen.

Hvordan søker jeg?
Søknadsfrist 1. februar.

Søknadsskjema finner du her

Nivå: Fjerde eller femte år av profesjonsstudiet.

Språkkrav: Studenter må være gode i tysk. Undervisningen foregår ikke på engelsk.

Godkjenning av studiepoeng: All klinisk praksis i utlandet som er forhåndsgodkjent tilsvarer praksis på NMBU Veterinærhøgskolen, uke for uke (1 uke i klinikk = 1,5 studiepoeng).

Skolepenger: Studenter som reiser på avtalen er fritatt for undervisningsavgift. Visum: Visum er ikke nødvendig innenfor Norden og EU/EØS-området.

Aktuelle nettsider

Universitetets hjemmeside