University of Pretoria (veterinær)

Sør Afrika.
Sør Afrika.Foto: Pixabay

The Faculty of Veterinary Science (University of Pretoria) ligger på Onderstepoort Campus som er 15 km nord for Pretoria (Tshwane), en by i den nordlige delen av Gauteng-provinsen i Sør Afrika. Dette er et spennende og populært sted å studere!

Om avtalen
Studenter som studerer veterinærmedisin kan ta inntil 13 uker av sine kliniske studier i 8. semester.

Det er usikkert om det kan bli sendt studenter til Pretoria fra og med våren 2020 på grunn av avtalen vi har med de løper ut. Det jobbes kontinuerlig med å fornye avtalen.

Antall plasser
To studenter i vårsemesteret

Prioritering
Søkere bør ha minst «C» i gjennomsnitt på karakterutskriften fra NMBU veterinærhøgskolen.

Ved ubrukte plasser kan veterinærstudenter som ikke ha "C" i gjennomsnitt bli tildelt en plass.

Nivå
Fjerde år av profesjonsstudiet (masternivå).

Språkkrav
Minst 4 i engelsk på vitnemålet fra videregående skole.

Godkjenning av studiepoeng
All klinisk praksis i utlandet som er forhåndsgodkjent tilsvarer praksis på NMBU Veterinærhøgskolen, uke for uke (1 uke i klinikk = 1,5 studiepoeng).

Skolepenger
Avtalen er nå under re-forhandling. Skolevgifter på rundt NOK 1500 - 2000 kan forekomme.

Visum, forsikring og vaksiner

Hør med vertsinstitusjon om hva slags visum du trenger.

Noen universiteter aksepterer at utvekslingsstudenter som skal være i mindre enn 90 dager reiser med vanlig turistvisum, andre krever at man har studentvisum som er dyrere.

I tillegg til vanlig reise- og helseforsikring, krever noen veterinærskoler at studenter er forsikret mot «professional liability». Profesjonell ansvarsforsikring kjøpt i Norge vil ikke dekke deg i utlandet.  I noen tilfeller vil vertstitusjonen kjøpe denne type dekning for deg. Hvis ikke, må du kjøpe forsikringen via vertsinstitusjonen.

Du må ofte vaksinere deg mot rabies og andre sykdommer før du drar på utveksling.

Søknadsskjema finner du her

University of Pretoria