Erasmus språktest

Av Tonje C. Nore

SpråkFoto: Pixabay

Hva er OLS språktest?

OLS språktest er utviklet spesielt for Erasmus+. Testen er en gratis flervalgsprøve som avlegges på nett. Den kartlegger nivået ditt i det språket du skal studere på, ut ifra det felles europeiske rammeverket for språk. Mot slutten av utvekslingsoppholdet tar du en ny test, og får dermed vite hvordan du har utviklet deg språklig i løpet av utvekslingsoppholdet.

Hvem må ta OLS språktest?

I utgangspunktet må alle Erasmus-studenter som skal studere på engelsk, fransk, gresk, italiensk, nederlandsk, polsk, portugisisk, spansk, tsjekkisk eller tysk ta OLS språktest før og etter oppholdet. Hvis du skal følge undervisning på morsmålet ditt må du ikke ta testen. Hvis du skal studere på et annet språk enn de som er nevnt, må du ikke ta testen. EU-kommisjonen jobber med å tilby flere språk til testing i OLS. Vi tar derfor forbehold om at listen kan utvides på kort varsel.

Gratis språkkurs etter OLS språktest

Studenter som scorer A1, A2 eller B1 på testen, får automatisk et gratis online språkkurs som kan brukes gjennom hele utvekslingsoppholdet. Vi anbefaler alle å ta den i bruk. Også studenter som scorer bedre enn B1 kan få tildelt kurs dersom de ønsker det, enten i undervisningsspråket eller i det språket som snakkes i landet.

Studenter vil ikke bli nektet å reise på utveksling på grunnlag av dårlig resultat på testen, men de vil få tilbud om et (frivillig) språkkurs, som nevnt over. Derimot kan studenter som ikke tar testen, risikere at de ikke får reise på utveksling som Erasmus-student ettersom denne testen er en obligatorisk del av Erasmus-programmet.

Hvordan tar man OLS språktest?

• Du får en e-post fra Studentenes informasjonstorg (SiT) med informasjon om språktesten i mai hvis du skal på utveksling i høstsemesteret, og i oktober/november hvis du skal på utveksling i vårsemesteret. Du gir tilbakemelding til SiT om hvilket undervisningsspråk du skal testes i, som registrerer deg på rett språk i OLS.
  • Du mottar en epost til din student e-postadresse med emne "Norges miljø- og biovitenskapelige universitet  invites you to complete your Erasmus+ OLS language assessment". I eposten finner du ditt brukernavn (din nmbu-epostadresse) og et passord, samt en lenke til testen på nettsiden for OLS.
  • Du trenger en datamaskin med internett-tilkobling og lyd for å gjennomføre testen.
  • Følg lenken slik at OLS åpnes i nettleseren din.
  • Logg på med brukernavnet og passordet fra eposten, og opprett en profil. Det er veldig viktig at du registrerer riktig start- og sluttdato for utvekslingsperioden din.
  • Ta testen. Det tar 40-50 minutter å fullføre testen
  • Oppgavene du skal løse er av typen "fyll inn ordet som mangler" og flervalgsspørsmål (multiple choice). Underveis i testen kan du følge med på hvor mange spørsmål som er besvart og hvor mange som gjenstår (linjen nederst blir blå). Spørsmålenes vanskelighetsgrad tilpasses svarene dine og språkkunnskapen din, så svarer du mye rett i begynnelsen, vil spørsmålene bli vanskeligere (markeres med antall stjerner).

Det er totalt 70 spørsmål som er delt inn i 5 kategorier:

1. Grammatikk (20 spm)
  2. Ordforråd (15 spm)
  3. Ord og uttrykk (15 spm)
  4. Lytteforståelse (10 spm)
  5. Tekstforståelse (10 spm)
  • Når testen er ferdig får du opp resultatet og en beskrivelse av nivået ditt innenfor de ulike spørsmålskategoriene.
  • Du vil også motta resultatet på epost, i tillegg til at NMBU vil motta en melding om at du har fullført testen og hva resultatet ble. Resultatet blir ikke sendt til vertsinstitusjonen.

Utbetaling av Erasmus-stipend

Du vil ikke få utbetalt Erasmus-stipendet før du har tatt språktesten og levert signert stipendavtale (grant agreement) . Alle Erasmus-studenter skal også fylle ut en Learning Agreement, dette får du informasjon om fra SiT.