Hopp til hovedinnhold

Don’t Waste: Et beslutningsverktøy for bærekraftig håndtering av stabiliserte masser

Av Siri Skogsrud Funnemark

Utbygging av nytt dobbeltspor og jernbanestasjon i Moss
Bane NOR bygger 10 km dobbeltspor mellom Sandbukta og Såstad i Moss kommune. I Moss sentrum bygges en helt ny jernbanestasjon.Foto: Bane NOR

Don’t Waste er et spin-off-prosjekt fra forskningssenteret earthresQue, med mål om å utvikle et beslutningsverktøy for gjenbruk av stabiliserte, oppgravde masser. Prosjektet skal bidra til å redusere deponering og fremme sirkulær ressursbruk i store infrastrukturprosjekter.

Bakgrunn:

Infrastrukturprosjekter legger stort press på natur og økosystemer, særlig ved bygging på bløt jord og leire. Stabilisering med kalk og sement er vanlig, men når disse massene graves opp, klassifiseres de som avfall og sendes til deponi. Konsekvensen er store klimagassutslipp og arealbeslag.

Don’t Waste tar tak i denne utfordringen ved å utvikle en vitenskapelig og praktisk ramme for å vurdere hvordan stabiliserte masser kan nyttiggjøres i stedet for å deponeres.

Mål og metode:

Prosjektet skal:

  • Fylle kunnskapshull om geokjemiske og hydrogeotekniske egenskaper ved stabiliserte, oppgravde masser.
  • Vurdere og sammenligne miljøpåvirkningen av ulike verdiskapingsalternativer mot dagens praksis.
  • Utvikle verktøy og strategier for helhetlig arealplanlegging og massehåndtering.
  • Gi praktiske anbefalinger til aktører for tidlig planlegging av gjenbruk.

Et sentralt case i prosjektet er jernbaneutbyggingen Sandbukta–Moss–Såstad, som forventes å generere store mengder stabilisert leire.

Samfunnsnytte

Resultatene fra Don’t Waste vil ha stor betydning for byggebransjen og samfunnet.

Ved å fremme sirkulær ressursbruk og redusere miljøavtrykket fra massehåndtering, støtter prosjektet Norges miljømål og EUs rammedirektiv for avfall. Det vil også bidra til mer robuste og bærekraftige infrastruktursystemer.

  • Don´t Waste
  • Periode: 2024–2028
  • Prosjektleder: Gudny Okkenhaug, NGI / NMBU
  • Finansiering: Forskningsrådet
  • Samarbeidspartnere: NGI, NMBU, INN, NORSUS, Heidelberg Materials, Trondheim kommune, Bane NOR, AF Decom, Keller Geoteknikk

Publisert - Oppdatert

Del på