Derfor er lærere i Osloskolen tause

Av Kirsti Pettersen

Osloskolen
OsloskolenFoto: Dagbladet

Dag Yngve Dahles doktorgradsarbeid bidrar til å forklare hvorfor så få lærere i Osloskolen ytrer seg offentlig om forhold i skolen. Med enkelte (profilerte) unntak er Oslos lærere ved videregående skoler tause i eksterne kanaler, noe som fører til en viss offentlig taushet fra lærerhold. Doktorgraden viser at skolelederne ikke tar sjansen på å la lærerne opptre som merkevareambassadører og dermed framsnakke skolene sine. I stedet kontrollerer de hva lærerne kan ytre seg om i eksterne kanaler. Slike restriksjoner fører til at få lærere tør å bruke sin stemme i offentligheten.

Doktorgradsarbeidet konkluderer med at organisasjoner som ønsker å bygge og opprettholde et godt omdømme ikke stoler på at ansatte kan agere som merkevareambassadører, noe som ikke er i tråd med optimistisk litteratur som forfekter et slikt perspektiv. I stedet innfører organisasjoner restriksjoner på ansattes ytringsrom, og bruker HR-funksjonen for å få det til.

Doktorgraden viser også at organisasjoner som er eksponert for markedsmessig press (her videregående skoler i Oslo) og må forholde seg til fritt skolevalg, kobling mellom ‘resultater’ og bevilgninger og utstrakt bruk av testing, ikke benytter intern merkevarebygging (internal branding) for å få ansatte til å bli merkevareambassadører. Skoleledere foretrekker i stedet å innføre restriksjoner på lærernes ytringer. Konsekvensen av dette er at få lærere (med enkelte profilerte unntak) våger å ytre seg eksternt om forhold i Osloskolen, noe som kan forklare det som relativt sett er offentlig taushet fra lærere i Oslos videregående skoler. En slik taushet kan sies ikke å tjene offentlighetens interesse, ettersom alle forhold i Osloskolen ikke blir debattert og belyst på fritt grunnlag – siden få av lærernes stemmer kommer fram og blir hørt.

Doktorgradsarbeidet viser også en signifikant sammenheng mellom forpliktelsesorientert HRM og tre uttrykk for ansattes støtte av og oppslutning om organisasjonens merkevare og byggingen av merkevaren. Disse sammenhengene blir mediert av organisasjonsforpliktelse, slik at forpliktelsesorientert HRM fører til økt organisasjonsforpliktelse, som i sin tur fører til økt oppslutning om organisasjonens merkevare.

Dag Yngve Dahle forsvarer sin avhandling "Studier av HRM og ansattes ytringsrom gjennom organisasjonsmessig merkevarebygging" fredag 28. mai.