Intervju: Doktorgradsstipendiat i New York

Julie Brun Bjørkheim på utveksling i NYC
Julie Brun Bjørkheim på utveksling i NYCFoto: Privat

Arbeid med doktorgraden på Butler Library i hverdagene, og kunst, kultur og matopplevelser i helgene. Slik beskriver Julie Brun Bjørkheim månedene på utveksling ved Columbia University i New York.

Julie Brun Bjørkheim begynte som doktorgradsstipendiat hos Skatteforsk høsten 2019 på prosjektet Behavioral responses to taxes. Men i begynnelsen av februar tok hun med seg forskningen til et utvekslingsopphold ved Columbia University i New York City, der bi-veilederen hennes Wojciech Kopczuk er professor.

Hvordan er det å bo i New York som doktorgradsstipendiat?

Arbeidsdagene i New York blir hovedsakelig tilbragt på Butler Library, et vakkert bygg fra 1934, hvor det er høyt under taket i neoklassisk stil. «Det er veldig givende å være omgitt av bygg som har så mye historie i seg», forteller Julie. «Ellers bruker jeg også en god dose tid på New York Public Library. Bygget er nydelig og ikke minst veldig stille, så det er perfekt for å skrive ting man muligens har utsatt litt for lenge».

Julie Brun Bjørkheim ved Butler Library
Julie Brun Bjørkheim ved Butler Library Foto: Privat

«Faglig jobber jeg med mye av de samme prosjektene som jeg gjør hjemme», forteller Julie. I løpet av oppholdet har hun blant annet vært med å ferdigstille working paperet «Pennies from Haven: Wages and Profit Shifting», som undersøker sammenhengen mellom profit shifting og lønnsnivå i bedrifter. Tiden har også gått til forelesninger i skattetematikk og offentlig økonomi, samt seminarer der forskere presenterer sitt nyeste arbeid. «Det har vært veldig inspirerende å være rundt så mange interessante forskere her», fortsetter hun.

Utover forskning og seminarer har New York også mye annet å by på. «Helgene går til å oppdage New York, gå på museum, og spise og drikke godt sammen med vennene jeg har fått her. Hittil har koreansk barbeque vært en klar favoritt som topper listen over opplevelser!», forteller Julie.

Hva er de største forskjellene ved å bo i New York sammenlignet med Norge?

Til tross for at vi i Norge konsumerer mye populærkultur fra USA og snakker språket, kan Julie likevel bekrefte at ved å bo i USA over lengre tid oppdager man at det er overraskende store forskjeller. «Jeg har nok hatt et kontinuerlig kultursjokk siden jeg kom», sier hun. Det gjelder både små ting som å aldri møte andres blikk på metroen, alle høflighetsfrasene, eller apotek som har bedre utvalg av sjokolade og øl enn medisiner. Men det er også større kontraster mellom Norge og New York. «Jeg merker at noen konflikter er mer tilspisset her. Den politiske debatten er skarpere, med mindre felles grobunn, og folkene man møter har veldig ulik bakgrunn», forteller Julie.

Det er også en hel del positive «kultursjokk» ved å bo i New York City. Blant annet byr byen på utrolig mange kule kunstopplevelser, utvalg av aktiviteter og fascinerende bygg. En annen mulighet er å sjekke ut første etasje i mange av skyskraperne i Midtown, området med alle de høye bygningene sør før Central Park. Mange av skyskraperne har nemlig gjort første etasje til offentlig rom, for å unngå skatt og for å kunne bygge høyere. «Dette er et artig eksempel både på hvordan politikk påvirker byrommet og hva bedrifter gjør for å spare litt skatt. Og et lite tips om man ønsker å slappe av midt i byen», sier Julie.

Alt i alt, hva er det beste med å dra på utveksling som doktorgradsstipendiat?

«Det er nok å oppleve og lære fra alle de ulike menneskene man møter. Man blir påminnet at verden er større enn Norge og at det fins mange ulike perspektiver å ta hensyn til. Slikt vokser man på», avslutter Julie.

Abonner på nyheter fra Skatteforsk ved å melde deg på her.