Hopp til hovedinnhold

Kunstig intelligens i mat og helse – ressursside for lærere

Hvordan kan du bruke kunstig intelligens (KI) i undervisning og vurdering i mat- og helsefaget? Her finner du praktiske tips, eksempler og ressurser fra NMBUs seminar om KI og vurdering for lærere.

Illustrasjon av en lærer på skolekjøkken som ser på en bærbar PC med bilde av en tallerken med laks og grønnsaker, vurdert med stjerner. En tankeboble med et AI-ikon viser at kunstig intelligens brukes i vurderingen. På veggen henger et ark med teksten “Vurdering”.
Foto: AI-generert bilde

Hvorfor KI i mat og helse?

Generativ kunstig intelligens (KI) gir nye muligheter for kreativitet, elevmedvirkning og vurdering i tråd med LK20. Denne siden gir deg verktøy og kunnskap for trygg og faglig bruk av KI i undervisningen. Erfaringene og anbefalingene er basert på innspill fra NMBUs seminar om bruk av (generativ) KI i mat og helse fra januar 2025. Du finner mer info om seminaret og bakgrunnen for dette arbeidet nederst på siden.

Merk: Verktøy og retningslinjer for kunstig intelligens utvikles kontinuerlig. Innholdet her kan bli utdatert. Husk derfor å sjekke oppdaterte kilder før du tar i bruk KI i undervisningen.

Praktiske tips til lærere

1: Bruk KI som sparringspartner i idéfasen.

2: Skriv presise spørsmål med faglige føringer.

3: Be KI være kritisk til egne forslag.

4: Koble KI-forslag til:

  • kompetansemål
  • fagets formål og verdier
  • vurdering for læring

5: Bruk KI til å lage:

  • refleksjonsspørsmål
  • forslag til vurderingskriterier
  • oppgaveidéer

6: Tren elevene i kritisk KI-bruk.

Unngå dette:

1: Ikke bruk KI til ferdige «vikaropplegg».

2: Ikke legg inn elevopplysninger (personvern).

3: Ikke stol blindt på KI – ha faglig kontroll.

Muligheter med KI

KI kan bidra til:

  • Idéutvikling i undervisningsplanlegging
  • Forslag til vurderingsopplegg og kriterier
  • Refleksjonsspørsmål og teoriprøver
  • Øvingsoppgaver til praktiske prøver
  • Strukturering av lærerens egne tanker

Tips: Be KI vise flere perspektiver, foreslå alternativer og jobbe i tråd med fagets verdier.

Utfordringer med KI

For å lykkes med KI, stilles det også krav til deg som bruker. KI krever høy bestillerkompetanse, det vil si gode prompts/instrukser. Du må også være oppmerksom på begrensingene:

  • KI kan foreslå upraktiske løsninger.
  • KI kan forsterke problematiske kulturforståelser.
  • KI mangler elevkontekst (pga. personvern).

KI kan ikke:

  • smake
  • veilede praktisk
  • se mestring
  • vurdere praktiske ferdigheter

Ressurser

Pratebot for mat og helse

Til seminaret utviklet en av våre samarbeidspartnere, mat- og helselærer ved Kolbotn skole, Kasper Sebastian Dahlsrud Brustad, en egen praterobot tilpasset mat og helsefaget. Prateroboten finner du her.

Video fra seminaret

Opptak av seminaret som ble arrangert på Vitenparken 29. januar 2025 kan du se her.

Artikkel

I samarbeid med Susanne Ouff Moen fra Universitetet i Sørøst-Norge skrev vi artikkelen «Med kunstig intelligens på vurderingsmenyen» som ble publisert i magasinet Mat og helse i skolen nr. 2/2025.

Utdanningsdirektoratets nettsider om KI og vurdering

Udir: KI og vurdering i skolen

Bakgrunn

Mat og helse har i liten grad vært en del av KI-debatten. Med dette som utgangpunkt ble det fra Statsforvalteren i Østfold, Buskerud, Oslo og Akershus tildelt midler til flere universiteter og høgskoler om å utarbeide tiltak for å øke kunnskapen rundt dette temaet. NMBU fikk ansvaret for faget Mat og Helse, og valgte å arrangere et seminar for lærere, der man sammen utforsket mulighetene og utfordringene med KI i faget.

Seminaret ble gjennomført våren 2025 og hadde som mål å:

  • Utforske hva KI kan og ikke kan bidra med
  • Diskutere vurdering i lys av LK20
  • Prøve KI som planleggingsverktøy
  • Løfte fram utfordringer knyttet til personvern og faglighet

Hva lærerne erfarte

På seminaret ble lærerne spurt om hva de hadde behov for og hvilke muligheter de så i bruk av generativ KI i faget.

Lærerne har behov for:

  • Klare retningslinjer for bruk av KI
  • Trygge rammer for personvern
  • Flere praksiseksempler og forskning
  • Rom for å bygge bestillerkompetanse

Lærerne gjorde seg også noen refleksjoner:

  • De fleste bruker KI privat, men lite i faget
  • KI kan gi nye innganger til kreativitet og elevmedvirkning
  • Gode og detaljerte spørsmål gir bedre forslag

OBS: KI utvikler seg raskt

Kunstig intelligens er et felt i rask utvikling. Innholdet på denne siden er basert på kunnskap tilgjengelig ved publisering. For å holde deg oppdatert anbefaler vi at du:

Følger Udir: KI og vurdering i skolen
Tester nye KI-verktøy med kritisk blikk og vurderer dem opp mot LK20 og personvernregler