Er Afrikas økonomi fremvoksende eller vaklende? New York Times om NMBU-forskning

Av Kristine Løwe

Fortellingen om Afrikas økonomi som fremvoksende var «altfor rosenrød», sier NMBU-forsker Morten Jerven til The New York Times.

Ifølge en artikkel i The New York Times (NYT) har den optimistiske fortelling om «Afrika rising», om et kontinent på vei opp og frem, fått skudd for baugen ettersom politisk uro har spredd seg over hele kontinentet, og den rødglødende økonomisk veksten er avkjølt de siste månedene.

Avisen har intervjuet en rekke eksperter for å belyse om kontinentet virkelig er på vei opp og frem eller er i ferd med å miste fotfestet i lys av uroen som har spredd seg gjennom kontinentet og økonomiske tilbakeslag som nedgangen i råvarepriser.

En av ekspertene intervjuet i artikkelen er NMBUs Morten Jerven, professor i global endring og internasjonale relasjoner ved Institutt for internasjonale miljø- og utviklingsstudier (Noragric).

Jerven har forsket og publisert mye på økonomisk utvikling i Afrika, og har blant annet skrevet de innflytelsesrike bøkene Poor Numbers: How we are misled by African development statistics og Africa: Why economists got it wrong.

Til NYT sier Jerven at den afrikanske veksten aldri var så robust som man hadde trodd: De økonomiske indikatorene for mange afrikanske økonomier i 1990-årene og på begynnelsen av 2000-tallet var unøyaktige, og den økonomiske fremgangen de siste fem til ti årene som syntes å ha vært plutselig var realiteten gradvis. I andre tilfeller har afrikanske regjeringer gjort dristige økonomiske antagelser eller rett og slett brukt falske tall for å fremstille seg selv i et godt lys. "Fortellingen har vært altfor rosenrød," sier han.

Les hele NYT artikkelen her.