NMBU-professor holdt innlegg på FNs vannkonferanse

Av Johanne Høie Kolås

Harsha Ratnaweera, professor i vannteknologi ved NMBU, foran FNs hovedkvarter i New York i forbindelse med FNs vannkonferanse i mars 2023.Foto: Sverre Ole Drønen (UiB)

NMBUs Harsha Ratnaweera snakket om universitetenes rolle i å sikre rent vann og sanitærforhold for alle, og hvordan datavitenskap kan brukes til forvaltning av vann, da han nylig deltok på FNs vannkonferanse i New York.

Vi er avhengige av god vannforvaltning for å nå FNs bærekraftsmål. Men fremgangen med hensyn til de vannrelaterte bærekraftsmålene er ikke god nok, og setter hele agendaen for bærekraftig utvikling i fare, skriver FN på nettsiden for vannkonferansen. Konferansen ble avholdt 22.-24. mars, og var den første FN-konferansen om vann på nesten 50 år.

Fra NMBU deltok Harsha Ratnaweera, professor i vannteknologi, med to innlegg. Det første handlet om universitetenes rolle i å sikre FNs bærekraftsmål nr. 6: Rent vann og gode sanitærforhold. Det andre innlegget tok for seg hvordan datavitenskap, og særlig Big Earth Data, kan brukes i vannforvaltning og vannkvalitetsmålinger.

– Når milliarder av mennesker ikke har tilgang til gode nok vann- og sanitærforhold og vannforbruket fortsetter å øke, mens nesten 80 % av kloakken i verden slippes ut urenset og forurenser vannkildene våre, styrer vi mot en krise. Konferanser som denne kan øke fokuset både på situasjonen og løsningene, sier Ratnaweera.

Universitetene har ansvar for å forme fremtidens beslutningstakere

Ratnaweera snakket om utfordringer knyttet til store elvesystemer som Nilen, Donau og Syr Darya i Sentral-Asia – områder hvor NMBU har prosjekter.

De fleste store elver renner gjennom flere land. Det er nesten 300 slike grenseoverskridende elvebassenger i verden. Disse står for 60 % av verdens ferskvannsstrømmer, og over 40 % av verdens befolkning bor ved disse elvebassengene.

– Det er store utfordringer knyttet til disse elvene. Handlinger i ett land har konsekvenser i et annet, og overutnyttelse og forurensning av elver kan forstyrre økosystemene på tvers av landegrensene. Dette er kilde til eksisterende og fremtidige konflikter, men de fleste land mangler multilaterale avtaler for å håndtere utfordringene, sier Ratnaweera.

På konferansen ble det vedtatt å etablere en ny stilling som FNs spesialutsending for vann, samt økonomisk støtte på over 200 milliarder dollar frem til 2030 fra nasjonale og multilaterale organisasjoner.

– Penger alene vil ikke løse disse problemene, sier Ratnaweera. Han mener at vi trenger mer samarbeid om deling av vann i de store grenseoverskridende vassdragene, og at universiteter kan bidra til det.

– Universiteter har en viktig rolle i å forme neste generasjon politikere, administratorer og forskere slik at de får større forståelse og respekt for hverandres behov for vann, sier han.

I tillegg til professorstillingen ved NMBU, sitter Ratnaweera i styret for International Water Association, en ideell organisasjon og kunnskapssenter som jobber for å finne løsninger på verdens vannutfordringer.

– Nå ser jeg frem til ny giv i tiden fremover og til å lede initiativer i to kommende konferanser – World Development Congress i Exhibition i Kigali, Rwanda i desember i år og World Water Congress i Toronto i august neste år, sier han.

FNs vannkonferanse 2023