NMBU-studenter til topps i AF Gruppens studentkonkurranse

Av Johanne Høie Kolås

Vinnerne av AF-kollektivet 2022: Birk Swensen, Byggteknikk på Universitetet i Stavanger, Louise Fiskum Ranum, Byggeteknikk og arkitektur på NMBU, Mathea Brannstorph, Industriell økonomi på NMBU, Nicklas Bjerknes Mikkelsen, Byggingeniør på HVL, Sondre Synnevåg, Bygg- og miljøteknikk på NTNU.Foto: AF Gruppen

Blant 2000 deltakere og 35 finalister stakk NMBU-studenter av med to av fem pallplasser i AF Gruppens studentkonkurranse Kampen om AF-kollektivet.

Studentene er Louise Fiskum Ranum, som studerer byggeteknikk og arkitektur, og Mathea Brannstorph, som studerer industriell økonomi.

– Det var naturligvis utrolig kult å vinne! Blant så mange flinke og skarpe hoder føles det nesten litt uvirkelig å være en av vinnerne fra i alt ca. 2000 deltakere. Finalehelgen var i seg selv en seier, men det kjennes ekstra godt når all innsatsen man har lagt i konkurransen gir en såpass positiv uttelling. Seieren i AF-kollektivet åpner opp for mange muligheter, og jeg ser frem til å ta vare på dem, samt lære mer om AF Gruppen og bransjen, sier Mathea Brannstorph, som studerer industriell økonomi ved NMBU.

Ekstraordinær innsats

I Kampen om AF-kollektivet konkurrerer studenter fra hele landet om et års betalt husleie og et dypdykk i arbeidslivet.

Konkurransen gjennomføres i flere runder gjennom høstsemesteret, og ble avsluttet med en finalehelg der 35 studenter kjempet om de gjeve pallplassene. Deltagerne fikk bryne seg på blant annet dronebygging og Escape Room.

– De fem som stakk av med seieren ble kåret til vinnere fordi deres innsats var ekstraordinær. De har bidratt individuelt, men fremfor alt med bidrag på deres respektive lag. Stikkord for vurderingen er samarbeid, hvordan de kommuniserte og hvordan de kommer fram til resultater. Dette gjaldt gjennom begge øvelsene som de ble vurdert på, sier kommunikasjonssjef i AF Gruppen, Monica Fasting.

Anne Cathrine Gjærde, dekan ved fakultet for realfag og teknologi, er imponert over studentene.

– Det er imponerende å gå helt til topps i en konkurranse som dette, og vi er stolte av de dyktige studentene våre. Vi skal utdanne kandidater som er ekstra attraktive på arbeidsmarkedet, og det innblikket og kontakten med arbeidslivet som disse studentene får allerede i studietiden, vil være veldig verdifullt for dem, sier hun.

Mulighet for en karriere i selskapet

I løpet av året i AF-kollektivet vil studentene få inspirasjon og veiledning fra fagpersoner i AF Gruppen, og et inntrykk av hvordan livet etter studiene kan se ut.

Samtidig får de sjansen til å vise hva de står for og en mulighet til å bli vurdert for en karriere i selskapet. I tillegg til å gi studenter en sjanse til å vise seg frem, ønsker AF Gruppen å være attraktiv for nyutdannede.

– AF har som mål å fortsette å være bransjens mest attraktive arbeidsgiver, og skal i tillegg være blant de fem mest attraktive i Norge uavhengig av bransje. Det er avgjørende at vi får med oss talenter med ulik bakgrunn når AF skal fortsette å vokse. Det gjør vi ved å bredde oss mot flere studiesteder og samtidig ivareta mangfoldet vi er så opptatt av i AF Gruppen. Konkurransen om AF-kollektivet er en viktig bidragsyter til det. Dette året har vi derfor tatt flere grep for å sikre at enda flere deltar og er imponert over den fine og kunnskapsrike gjengen med finalister vi har hatt med, sier Annette Strøno, rekrutteringssjef i AF.