Ida Brennodden: Naturveileder på Hardangervidda

Av Cathrine Glosli

Ida Brennodden har en mastergrad i naturbasert reiseliv. Nå jobber hun som naturveileder ved et besøkssenter på Hardangervidda hvor hun blant annet underviser besøkende om villrein og høyfjellsøkologi.

Kan du fortelle litt om din nåværende jobb?

Jeg jobber som naturveileder ved Visitor Center Hardangervidda National Park – Skinnarbu. Arbeidsdagen min er sesongavhengig. Om sommeren har jeg lange dager og uker, og jobber i hovedsak med daglig drift på senteret. Det innebærer gjerne salg av billetter, kafédrift og renhold. I lavsesong har jeg korte dager, og da er det stille her. Da kan jeg fokusere på å sende søknader, skrive rapporter og å drive markedsføring. Blant annet jobber jeg med et prosjekt for å forbedre og tilrettelegge stinettet i området, slik at vi får kanalisert og opplyst turgåere.

Masterkandidat i naturbasert reiseliv, Ida Margrethe Hybertz Brennodden
Masterkandidat i naturbasert reiseliv, Ida Margrethe Hybertz Brennodden Foto: Privat

Det mest spennende er så klart når jeg får en skole på besøk. Da utvikler jeg undervisningsopplegg tilpasset deres klassetrinn. Her fokuserer vi spesielt på villrein og fjelløkologi, og det er fantastisk å føle at man har bidratt til å skape gode holdninger.

På fritiden driver jeg Vulpes Design, som er et kunstprosjekt. Der lager jeg illustrasjoner av norsk dyreliv, og selger disse som kort, print og bøker. Dette er også en form for naturveiledning, hvor jeg kan utrykke meg mer kreativt. Blant annet har jeg skrevet korte informasjonstekster på kortene.

Hvorfor valgte du å studere ved NMBU?

Det er et godt og varmt studieliv på Ås, med mange foreninger og organisasjoner. På NMBU glir man ikke inn i mengden. Det er lett å få kontakt med faglærere, som så igjen kan koble deg opp på spennende prosjekter og hjelpe deg med nettverksbygging. Fra Ås har man kort vei til Marka, men også kort vei til Oslo. Det var viktig for meg å få litt av begge deler, både by og land, selv om Ås er langt mer urbant enn lille Alvdal.

NMBU har også gode utvekslingsprogrammer, noe jeg anbefaler veldig. Dessuten er rådgivere og lærere veldig fleksible. Selv tok jeg mastergraden min på halvannet år, fordi jeg fikk godkjent emner jeg hadde tatt fra før mens jeg gikk Enkeltemner. Jeg fikk også ta en praksisplass på Drøbak Akvarium. Dette var en prøveordning som nå er blitt en etablert mulighet for studenter på Naturbasert Reiseliv.

Hvilken nytte har du hatt av utdanningen du tok ved NMBU?

Denne utdannelsen betyr alt for mitt arbeid som naturveileder. Bachelorgraden i biologi legger grunnlaget for at jeg kan informere om norsk natur. Mastergraden i naturbasert reiseliv gav meg en pedagogisk innsikt, og lærte meg viktigheten av nettverksbygging, markedsføring og entreprenørskap.

Har du noen råd til kommende studenter?

Vær en aktiv student, enten gjennom en forening, en organisasjon, eller i studentdemokratiet. Finn ut hvordan du selv lærer best. Vi er alle ulike. Ikke nøl med å spørre om hjelp, enten fra medelever, faglærere, rådgivere, eller helsestasjonen. Alle er klare for å hjelpe deg.