Lisa Kvålshaugen Bjærum - brefører og underviser i reiseliv

Av Cathrine Glosli

Lisa Kvålshaugen Bjærum har en mastergrad i naturbasert reiseliv. Nå jobber hun i Sogndal hvor hun underviser i reiseliv og jobber med fjellføring og kurs for Jostedalen Breførarlag.

Kan du fortelle litt om din nåværende jobb?
Dette semesteret er jeg emneansvarlig for emnet naturbasert reiseliv på Høgskulen på Vestlandet avdeling Sogndal. Jeg underviser studenter som går 2.året på bachelor i reiselivsledelse. I tillegg jobber jeg mye med fjellføring og kurs for blant annet Jostedalen Breførarlag, noe som jeg har gjort i seks år allerede. Jeg jobber også litt som guide for Hvitserk.

Hvorfor valgte du å studere ved NMBU?
Jeg valgte å studere på NMBU og masteren naturbasert reiseliv fordi jeg var interessert i å jobbe videre innenfor reiselivet. Jeg har jobba i reiselivet i mange år både på turisthytte og som fjellfører/kursholder, men jeg ville gjerne få en mer akademisk utdannelse knytta til dette enn kun min praktiske erfaring.

Hvilken nytte har du hatt av utdanningen du tok ved NMBU?
Jeg har fått god kunnskap innen naturforvaltning, reiseliv, miljørett etc, i tillegg til at masteroppgavearbeidet mitt gjorde at jeg fikk knytta gode nettverk innen for reiseliv og naturforvaltning i Indre Sogn. Man er veldig fri til å velge fag og retning på naturbasert reiseliv på Ås. Det kommer an på hvilken bachelorgrad du har med videre valg. Jeg hadde en bachelorgrad i økonomi og administrasjon, så jeg valgte å fokusere mer på naturforvaltning i valg av valgfag i mastergraden min.

Jeg valgte også å dra på utveksling til New Zealand, noe som har gjort min kompetanse mye bredere. I tillegg stiller jeg mye sterkere ved å ha tatt denne mastergraden ved videre jobbsøking, og jeg kan da vise til min akademiske kompetanse såvel som min praktiske erfaring. Jeg har lært mye nyttig på Ås som jeg kan bruke videre i jobbsammenheng, noe som jeg allerede gjør ved å undervise på Høgskulen på Vestlandet. Naturbasert reiseliv er noe jeg brenner for akademisk og praktisk, og jeg bruker store deler av fritiden min på å være ute i fjellet.

Lisa Kvålshaugen Bjærum
Lisa Kvålshaugen Bjærum Foto: Privat

Har du noen råd til kommende studenter?
I reiselivet handler det veldig mye om nettverk, og det er veldig lurt å ha relevant jobberfaring. Det har vært en fordel med min mastergrad, men det skal sies at min praktisk arbeidserfaring innenfor reiselivet har ført til at jeg fått mange av de jobbene jeg har nå. Det er veldig viktig å bygge nettverk, og det får du kun gjort om du er veldig på og dukker opp fysisk på de arbeidsplassene du er interessert i. Send mail til arbeidsgivere og spør om jobb, selv om de ikke har lyst ut stillinger.

I tillegg anbefaler jeg å dra på utveksling. Det gjør at du får en bredere kompetanse, og at du kan sammenligne f.eks. hvordan reiseliv og forvaltning er utøvd i Norge kontra enn i et annet land. I tillegg er det veldig gøy å dra på utveksling og møte mange nye mennesker!