Veronica Blumenthal: Miljøhensyn og engasjement

Kan du fortelle litt om din nåværende jobb?
Jeg er så heldig å ha jobben med den flotte tittelen Online Marketing Specialist, og jeg jobber på hovedkontoret til KILROY i København. KILROY er et internasjonalt selskap som hovedsakelig har spesialisert seg på studier i utlandet, Jorden Rundt-reiser og backpacking. Forhåpentligvis har du hørt om oss, for hvis ikke har jeg gjort en dårlig jobb! 

Jeg jobber altså med markedsføring og har hovedansvaret for KILROYs norske nettsider (www.kilroy.no). Det innebærer mye skriving om ting som dykking, surfing, trekking, frivillig arbeid, eksotiske reisemål og universiteter i utlandet. Jeg både produserer eget innhold, oversetter og redigerer. Det er arbeidsoppgaver som jeg digger, ettersom jeg er veldig glad i både reising og skriving. Jeg har også ansvar for nettsiden www.isic.no og jobber i tillegg med AdWords og sosiale medier. Jeg sitter i et internasjonalt team med ansatte fra alle KILROYs markeder og bruker derfor også en del tid på å diskutere markedsføringsideer med de andre, når vi for eksempel skal lansere en ny internasjonal kampanje. 

Det aller beste med jobben min er at jeg får jobbe med spennende produkter og en målgruppe som er lik meg selv, samtidig som jeg har tidenes hyggeligste kolleger som jeg finner på mye sprell med.

Hvorfor valgte du å studere på NMBU?
Jeg valgte å studere på NMBU fordi jeg hadde lyst til å jobbe med markedsføring i reiselivet og da tenkte jeg at en master i naturbasert reiseliv måtte være perfekt, forhva er det egentlig vi markedsfører når vi markedsfører Norge som destinasjon? Jo, det er jo selvfølgelig naturen! Dessuten er naturbasert reiseliv den raskest voksende delen av reiselivet, så det er en veldig relevant utdanning å ha for tiden. Jeg hadde også hørt at NMBU hadde et godt studentmiljø, noe som er viktig for meg, så da endte jeg opp på Ås. 

Hvilken nytte har du hatt av utdanningen du tok ved NMBU?
Ettersom jeg hadde en bachelor i reiselivsledelse fra Høyskolen i Lillehammer fra før, hadde jeg de fleste markedsførings- og reiselivsfagene på plass allerede da jeg begynte på NMBU, men det som jeg virkelig dro nytte av var det sterke miljøfokuset vi hadde på NMBU. Da jeg tok bachelorgraden min var fokuset hovedsakelig rettet mot de positive effektene av turisme og i liten grad de potensielle (store) negative effektene det kan ha. Når vi først snakket om de negative effektene var det mer snakk om de negative kulturelle effektene på destinasjonen. På NMBU fikk jeg derimot et mer helhetlig bilde av alle de positive og negative effektene av reiseliv. Å ta vare på naturen er noe som er viktig for meg, så jeg synes det var veldig spennende å kunne lære mer om hvilke effekter reiseliv kan ha på miljøet. For hvis vi ikke vet noe om effektene, hvordan kan vi da gjøre det bedre? Reiselivet kommer aldri til å forsvinne, og bør heller ikke forsvinne. Vi bør derfor isteden jobbe for å gjøre reiselivsbransjen mer miljøvennlig. 

Dette miljøhensynet tar jeg med meg inn i min nåværende jobb, når jeg overveier hvilke anbefalinger vi skal gi kundene våre når det gjelder ting de burde og ikke burde gjøre på destinasjonen de skal besøke. 

Råd til kommende studenter?
I løpet av tiden min på NMBU tok jeg et semester på New Zealand og jeg vil virkelig anbefale alle å dra på utveksling. Ikke bare fordi det kan hjelpe deg med å lande drømmejobben (som det gjorde for meg), men også fordi man gjennom å reise selv får oppleve hvordan teori og praksis henger sammen i virkeligheten. Dessuten er alle universiteter forskjellig. Det er alltid spennende å se ting fra et annet perspektiv og lære om hvordan andre land takler utfordringer som vi også sliter med i Norge.

En annen klisjé som alle nevner, men som også er sann, er at det lønner seg å være aktiv i studietiden. Bli med på ting og meld deg på! Det behøver ikke å være noe kjedelig og ansvarsfullt, som å melde seg som klasserepresentant, og det behøver heller ikke å være noe så hjernedødt som bli med i Koneklubben. Bli med på noe du synes er gøy, enten du vil melde deg inn i studentavisa eller begynne å spille på rugbylaget (det kan forresten virkelig anbefales). Arbeidsgivere elsker å lese overdrevent mye inn i hvilke aktiviteter du deltar på, f.eks. at du er kreativ fordi du er med i studentavisa eller at du er god til å arbeide i team fordi du driver med lagidrett. Så meld deg på noe gøy og utnytt det når du skal på jobbintervju senere!

Veronica Blumenthal har en master i naturbasert reiseliv, og jobber nå i Kilroy.

Veronica Blumenthal har en master i naturbasert reiseliv, og jobber nå i Kilroy.

Foto
Privat

Published 6. januar 2016 - 10:23 - Updated 3. juli 2017 - 13:11