Anita Natvik: Velg studie med hjertet!

Av Cathrine Glosli

Fra baugspydet på Christian Radich, feltarbeid til master
Fra baugspydet på Christian Radich, feltarbeid til masterFoto: Privat

Anita Natvik har en master i naturbasert reiseliv. Denne kompetansen bruker hun nå i jobben sin som daglig leder for 4H Akershus og Oslo. Hun har en variert og fleksibel arbeidshverdag, og som en ekstra bonus så får hun møte mange fantastiske ungdommer!

Kan du fortelle litt om jobben din?
Jeg jobber som daglig leder i 4H Akershus og Oslo. 4H er en landsomfattende, ideell barne- og ungdomsorganisasjon som er livssynsnøytral og partipolitisk uavhengig. Organisasjonens formål er å utvikle en aktiv og samfunnsengasjert ungdom med ansvarsfølelse og respekt for natur og mennesker. Det er med andre ord en organisasjon som skal dekke mye, og arbeidsoppgavene er like varierende som ungene som er med.

Arbeidstida fordeles på finansiering, regnskapsføring, rapportering, oppfølging av lokalledd, medlemmer og frivilllige, arrangere eller følge opp frivillige arrangører av treff, kurs og leire, koordinere møter i ulike komiteer og styrer, synliggjøring og mye mer. Det som er så flott med denne jobben er at jeg får treffe så mye fantastisk ungdom! Jeg har også en veldig variert og fleksibel arbeidshverdag. Også er det veldig deilig med en jobb der jeg, etter en heller kjedelig dag med regnskapsføring, kan stikke ut i skogen og holde friluftskurs for medlemmene i helga.

Hvorfor valgte du å studere på NMBU?
I tillegg til en master i naturbasert reiseliv har jeg også tatt en bachelor i internasjonale miljø- og utviklingsstudier. Interessen for det oppstod på videregående der vi med naturforvaltningsfaget reiste til Madagaskar og besøkte ulike landbruksrettede utviklingsprosjekter. Nå er det flere steder som tilbydde dette studiet, så grunnen til at valget falt på Ås er det fantastiske studentmiljøet. På Ås finnes det en forening for deg uansett hva du interesserer deg for, og stemningen er alltid god i bodegaen! Da jeg senere skulle velge mastergrad ville jeg gjerne bli på Ås, og var strålende fornøyd med å oppdage naturbasert reiseliv med masse spennende temaer og muligheter.

Hvilken nytte har du hatt av utdanningen du tok ved NMBU?
Det beste med utdanningen på Ås er at man kan velge sin egen retning. Du står fritt til å velge emner fra ulike institutter og kan således skape din egen helt unike kompetanse. Mine valg har styrt meg i retning økologi, landbruk og senere reiseliv, attraksjonsutvikling og synliggjøring. Dette har jeg hatt god nytte av i tidligere jobb hos Norges bondelag, men også nå i 4H. Ettersom 4H er en organisasjon som favner veldig bredt, er det veldig godt å ha en bred og solid utdanning med meg. Spesielt vil jeg vel si at fag som organisasjons- og ledelsespsykologi, økonomi, bedriftsutvikling, ”arctic survival” og reiselivsfagene er de jeg henter mest inspirasjon fra i hverdagen.

Har du noen råd til kommende studenter?
Velg studie med hjertet! Og benytt deg av de mulighetene som dukker opp! Ja, det er en del papirarbeid, og du får kanskje glipp av UKA, men det er så verdt det å reise på utveksling og feltkurs. Selv har jeg vært på to utvekslinger: UAF i Alaska og Lincoln University i Christchurch, New Zealand. I tillegg har jeg fått med meg tre feltkurs, to i Tanzania og ett på Madagaskar. Du lærer så vanvittig mye mer av å se, ta og føle enn å lese, så grip alle muligheter til å lære noe et annet sted. Bonusen er at du også får et veldig mye større nettverk, opplevelser for livet og skryteretten til at du har møtt bjørn på skitur eller hatt økologiundervisning i base camp på Kilimanjaro. Ta vare på de kontaktene du knytter rundt i verden og ikke minst på Ås, de kan kanskje hjelpe deg å lande drømmejobben!

Skitur i slutten av april, Delta Mountains, Alaska
Skitur i slutten av april, Delta Mountains, Alaska Foto: Privat