Karianne Johansson: Utmarksforvalter med jobben som livsstil

Av Cathrine Glosli

Karianne Johansson, master i naturbasert reiseliv
Karianne Johansson, master i naturbasert reiselivFoto: Privat

Karianne har en master i naturbasert reiseliv. Hun jobber som utmarksforvalter i Lunner Almenning, en jobb hvor hun tilbringer store deler av arbeidstiden sin utendørs. Det er midt i blinken for henne som er glad i å være ute.

Kan du fortelle litt om jobben din?
Jeg jobber som utmarksforvalter i Lunner Almenning, en bygdealmenning helt sør i Oppland fylke. Allmenningen forvalter ca 90 000 dekar, hvor det meste er utmark. Mine oppgaver er svært varierte. Jeg tar meg av alt av forvaltning og oppsyn på jakt og fiske, noe som gir faglige utfordringer samtidig som jeg får tilbringe mye tid ute. I tillegg har jeg ansvar for opprusting og vedlikehold av skogsbilveiene og utfartsparkeringene på eiendommen. Fra mai til oktober har jeg oppsyn på rundt 6000 sau og 400 storfe som går på utmarksbeite. Jeg har også som oppgave å legge til rette for friluftsliv, gjennom samarbeid med de lokale stilag, DNT, terrengsykkelgruppa og andre lag og organisasjoner. I forbindelse med dette har jeg også jobbet med et prosjekt på et gammel sagbruk som nå blir omgjort til friluftsenter, veldig moro!  Ved siden av alt dette er jeg daglig leder for et datterselskap til Lunner Almenning, som heter Digital Utmark. Dette selskapet leverer informasjon- og betalingsløsninger for utmarksprodukter. Her står jeg for alt av kundehåndtering, utvikling av produkter og bilagsføring.

Totalt gjør disse ulike oppgavene at jeg tilbringer en del tid inne på vinteren, hvor jeg får unna forvaltningsplaner og det meste av kontorarbeid. Fra mai og utover fram til november tilbringer jeg det aller meste av tiden min ute i skogen. Jeg har full fleksitid og legger opp dagene mine helt selv. Denne jobben er definitivt mer en livsstil enn en 9-4 jobb. Jeg jobber en del helger og kvelder, men styrer som sagt dette helt selv.

Som oppsyn er det viktig å være synlig og tilgjengelig, så en stor del av jobben går ut på å bare være ute, og prate med folk som er ute for å gå tur, fiske, jakte eller går på ski. Dette er rett og slett drømmejobben for meg som er glad i å være ute!

Hvorfor valgte du å studere på NMBU?
Jeg valgte NMBU fordi de hadde et bredt spekter av naturfaglige utdannelser samtidig som studiemiljøet var kjent for å være fantastisk bra. Jeg endte opp med en egenkomponert bacholor, med hovedvekt på økologi og biologi. Dette fordi jeg hadde 80 studiepoeng fra Høyskolen i Telemark som jeg bygget videre på. Videre valgte jeg master i Naturbasert reiseliv fordi jeg synes tematikken rundt bruk og vern av norsk natur er meget spennende og fordi jeg ønsket meg en jobb der jeg hadde mulighet til å jobbe en del ute. Studiet var akkurat det jeg håpet på, og de spennende emnene gjorde også at karakterene ble bedre enn noen gang. Et meget godt og sammensveiset klassemiljø, flotte forelesere som brenner for temaene og fantastisk minnerike studieturer er det jeg kommer til å huske fra de to årene med masterstudier.

Hvilken nytte har du hatt av utdanningen du tok ved NMBU?
Utdanningen har vært alfa og omega for jobben jeg har i dag. Umiddelbart etter levert masteroppgave startet jeg i et engasjement som daglig leder for en privat turisthytte i Jotunheimen. Det var uten tvil erfaringene fra studieturene i masterstudiet som gjorde at jeg fikk denne jobben. Etter 2,5 mnd i fjellheimen ble jeg innkalt til intervju på stillingen som utmarksforvalter. Det var nærmere 200 (!) søkere fra hele Europa som ønsket jobben, men min arbeidsgiver har sagt at det var kombinasjonen av et meget spennende masterstudie, frivillig arbeid utenom studiene og sommerjobben i fjellet som virkelig tiltalte han ved min søknad.

Har du noen råd til kommende studenter?
Ett råd vil i hver fall være å ikke være redd for å søke på en stilling du har lyst på selv om du tror du ikke har sjans på den! Jeg hadde ikke tenkt å søke på stillingen jeg nå har, fordi jeg visste at det ville være uhorvelig mange søkere, og som nyutdannet havner man ofte sist i køen. Men kastet inn en søknad bare for å gjøre det, og det viste seg jo å være lurt!

Et annet råd er å være aktiv utenom studiene. Frivillig arbeid er noe som virkelig tiltaler arbeidsgivere, spesielt når det er mange om beinet. Så finn noe du synes er moro, og engasjer deg!

Til sist til jeg også gjerne si at du bør velge de emnene du interesserer deg for, og ikke bare de som virker «lure» å ta. Drømmejobben din vil jo gjerne innebære oppgaver innenfor nettopp disse emnene!