Simen: Gjør sitt for å bidra til det grønne skiftet

Av Cathrine Glosli

Simen Loe Heggen har en mastergrad i fornybar energi. Nå jobber han i DNV med forskjellige former for energisystemer i tidlig fase.

Fortell litt om din nåværende jobb:

Jeg jobber som konsulent i DNV innen Energy Markets & Strategy. Her jobber vi hovedsaklig med ulike tidligfase prosjekter innen alt fra kraftmarkeder, hydrogen, dekarbonisering, batteriteknologi m.m på vegne av våre kunder. Spekteret av ulike prosjekter gjør at man hele tiden må sette seg inn i nye problemstillinger og utfordringer. Dette kan til tider være krevende, men også enormt lærerikt.

Hvorfor valgte du å studere ved NMBU?

Jeg valgte å studere på NMBU fordi jeg hørte om det gode studentmiljøet, samtidig som jeg fant fornybar energi studiet som midt i blinken for meg. Det å leve i Ås-boblen er en opplevelse jeg ikke vil være foruten.

Simen Loe Heggen
Simen Loe Heggen Foto: Privat

Hvilken nytte har du hatt av utdanningen du tok ved NMBU?

Tverrfagligheten fornybar energi studiet gir har vært helt uvurderlig i den jobben jeg befinner meg i nå. Som konsulent må jeg sette meg inn i nye problemstillinger hele tiden, da er det gull verdt å ha hørt om det meste fra før, skjønne terminologien og ha et bredt perspektiv.

Hva kan du si om studentmiljøet på NMBU?

Studentmiljøet på NMBU er helt alfa omega, jeg har knyttet vennskap som jeg vil ha resten av livet, og bekjentskap som er en uvurdelig ressurs i arbeidslivet. Jeg vil anbefale alle gå all-in i Ås-boblen, om det så er gjennom Samfunnet, linjeforeninger, foreninger eller andre initiativ rundt omkring. Akkurat hva tror jeg ikke er så viktig, så lenge man finner noe man kan glede seg over utenfor klasserommet.

Har du noen råd til kommende studenter?

Som sikkert de fleste har erfart, så er det noen fag som bare må gjennomføres, mens andre hadde man håpet man fulgte bedre med i. Jeg fant det alltid nyttig å gi litt mer gass i metodefag eller gjentagende temaer som dukker opp i ulike former utover i løpet, som excel, statistikk, økonomi, kvantitativ metode osv. Det kan også være lurt å etterhvert peke seg ut en slags spesialisering da fornybar energi studiet er så bredt, selv valgte jeg økonomi og finans, som jeg tror var avjørende for å få den jobben jeg har i dag. Samtidig tror jeg det er vel så viktig å være orientert om hva som foregår i verden, spessielt innenfor de temaene man interesserer seg for. Denne kunnskapen er gull verdt i jobbsøkingsprosessen og i intervjusituasjoner, det viser at man er engasjert.

Hvordan bidrar du og arbeidsgiver i arbeidet med FNs bærekraftsmål?

Gjennom jobben hjelper vi våre kunder å ta gode beslutninger innenfor kraftmarkeder, hydrogen, dekarbonisering osv. Dette håper, og tror jeg, er et lite bidrag for å kunne akselerere det grønne skiftet.