Håkon: Del av den grønne energiomstillingen

Av Cathrine Glosli

Håkon Bakken Gjørva har bachelor og master i fornybar energi. Nå er han ansatt i NIRAS Norge hvor han blant annet jobber med klimaregnskap, avfallsløsninger og livssyklusanalyser.

Fortell litt om din nåværende jobb:

Jeg jobber som graduate i konsulentselskapet NIRAS. NIRAS er et dansk firma som nå har utbredt seg til hele skandinavia. NIRAS Norge jobber spesielt med klima og miljø, infrastruktur og avfallsløsninger. Jeg jobber med alle former for klimregnskap, avfallsløsninger, EPD og LCA. Som en del av graduate-programmet til NIRAS skal jeg være utstasjonert to perioder i Danmark på NIRAS' kontorer der.

Håkon Bakken
Håkon Bakken Foto: Privat

Hvorfor valgte du å studere ved NMBU?

Jeg startet på NMBU da jeg hadde hørt mye om kjemiutdanningen, men byttet over til Fornybar Energi 2.året, fordi jeg fant det mer interessant! Jeg har senere innenfor flere miljø og ressursfag fått nytte av kjemikunnskaper på bunnen. Jeg ble veldig glad i samfunnet vi har her på NMBU, der man kan være en del av mengden eller individet segselv. Det er et felles engasjement over at her på Ås så har vi det bare så gøy som vi gjør det selv!

Faglig så bestemte jeg meg for å fordype meg i avfallsressurser og sirkulærøkonomi siste året på bacheloren, og tok da master-fordypning i avfallsressurser. Jeg fikk veldig god nytte av tverrfagligheten og kunnskapen til professorene på NMBU. Det faget utenom pensum jeg fikk mest nytte av var atferdsøkonomi. Det faget åpnet opp øynene mine for en helt ny verden, jeg anbefaler å ta det.

Hvilken nytte har du hatt av utdanningen du tok ved NMBU?

Det som har vært speislet nyttig til nå er tverrfagligheten som studiet mitt er bygd på! Den grønne bærekraftige tråden som går gjennom alle fag og alle fakultetene viser at NMBU tar fremtiden på alvor.

Hva kan du si om studentmiljøet på NMBU?

Jeg har fått venner for livet. Jeg har blitt en bedre samarbeidspartner og bedre til å arbeide i team. Det sosiale miljøet er inkluderende, men du burde gjøre en innsats selv for å havne på riktig sted. Bli medlem av samfunnet for sosiale aktiviteter og felleskap. Medlemskap på eika gir deg gode treningsmuligheter. Bli med i linjeforeningen til studiet ditt.

Har du noen råd til kommende studenter?

Engasjer deg! Ta verv, prøv å gjøre noe nytt en gang i uken og ikke vær redd for å feile. Prisgi den tiden du har som student og ikke ta den for gitt! Si mer ja enn det du sier nei, spesielt i starten av studietiden din. Ta utveksling om du kan, det er en stor mulighet til å vokse som person! Et godt karriere tips er å søke på relevante sommerjobber og bruk karrieresenteret!

Hvordan bidrar du/jobben din/arbeidsplassen din i arbeidet med FNs bærekraftsmål?

NIRAS er et internasjonalt rådgiverselskap med prosjekter innen bygg, infrastruktur, planlegging, miljø, energi, biovitenskap og utviklingsbistand. – vi lytter, vi lærer, vi leverer. Vi mener samarbeid, kunnskapsdeling og kreativitet skaper størst verdi for kunden. Vi har kontorer i mer enn 30 land i Europa, Afrika, Asia og Australia og omsetter for rundt 2 milliarder kroner. Norge er vi rundt 60 ansatte fordelt på kontor i Oslo, Trondheim, Stavanger og Drammen.

Angående hva vi gjør for FNs bærekraftsmål: Hver 8. krone NIRAS tjener i 10 år fremover skal investeres i det grønne skiftet. I den forbindelse skal vi også ansette 400 nye kollegaer til bærekraftsrelaterte stillinger, og har nylig ansatt en ny konserndirektør for energi som vil stå i spissen for en nyopprettet arbeidsgruppe for grønn energiomstilling. For min egen del, så legger jeg merke til at bedriften har stort fokus på work-life balance, godt arbeidsmiljø, likestilling og forebygging av stress. Dette er noe som for meg personlig veide veldig positivt da jeg fikk jobbtilbud hos NIRAS Norge.