Ruben: Anbefaler "Ås-bobla" på det sterkeste

Av Cathrine Glosli

Ruben Rygh har en mastergrad i fornybar energi. Nå jobber han med konsesjonsbehandlinger i Norges vassdrags- og energidirektorat.

Fortell litt om din nåværende jobb:

Nå jobber jeg med konsesjonsbehandling av høyspentledninger, transformatorstasjoner, sjøkabler og ladeanlegg. Det vil si at jeg vurderer konsesjonssøknader, sender søknader på høring, arrangerer folkemøter, reiser på befaringer, vurderer avbøtende tiltak og skriver vedtak. Tverrfagligheten fra utdanningen kommer godt med her, og det trives jeg svært godt med.

Ruben Rygh

Hvorfor valgte du å studere ved NMBU?

Jeg startet på NMBU etter en avbrutt bachelor i Bergen, og ble tatt på senga av alt NMBU og Ås hadde å by på av fag, engasjement og godt miljø. Faglig har nok bredden i fagene som utdannelsen har bydd på gjort utdannelsen spennende, og spesielt muligheten til å forme utdannelsen selv med fag fra andre fakulteter. All erfaring fra Studentsamfunnet er også noe jeg aldri ville vært uten, og noe jeg anbefaler alle og enhver.

Hvilken nytte har du hatt av utdanningen du tok ved NMBU?

Jeg har fått mulighet til å fordype meg i spennende fagfelt med stor frihet, et godt faglig og sosialt nettverk og erfaring med tverrfaglighet og ansvar gjennom verv på Studentsamfunnet.

Hva kan du si om studentmiljøet på NMBU?

Det kalles ikke Ås-bobla uten grunn. For en som ikke har studert her før er det vanskelig å forklare, men mylderet av lag, foreninger, engasjement i Samfunnet og UKA, et samlet campus, en "grønn" tråd i alle studieretningene, samfunnsengasjerte elever og professorer og vakre universitetsbygninger er med på å skape et fellesskap og miljø som jeg ikke tror det er mulig å finne på samme skala noe annet sted i landet.

Har du noen råd til kommende studenter?

Engasjer deg, bli med på det som skjer! Ikke vent et halvår for å se an, hopp i det, du kan alltids melde deg av ting senere. Legg inn en innsats for å føle mestring på studiene fra start.

Hvordan bidrar du/jobben din/arbeidsplassen din i arbeidet med FNs bærekraftsmål?

Jeg jobber med fornybar energi og tilrettelegging for innovasjon og infrastruktur som arbeider mot klimaendringene samtid som vi tar hensyn til livet på land og i havet. Med andre ord mål 7, 9, 13, 14 og 15.