Jonatan Lindaas: Rådgiver for vannforvaltning

Av Cathrine Glosli

Jonatan Lindaas har en mastergrad i fornybar energi. Nå jobber han i Vestfold og Telemark Fylkeskommune hvor han koordinerer planarbeidet for å beskytte og forbedre vannmiljøet i ferskvann og kystvann i fylket.

Kan du fortelle litt om din nåværende jobb?

I fylkeskommunen jobber jeg i en seksjon som heter samfunnsutvikling, internasjonalisering og klima, hvor vi arbeider regionalt med prosjekter og planer, og støtter opp politikerne med faglig kompetanse. Før jeg fikk denne jobben hadde jeg et halvårig engasjement på samme sted der jeg arbeidet med klimaregnskap og utslippsfaktorer for strøm.

Som rådgiver for vannforvaltning skal jeg, kort fortalt, koordinere planarbeidet for å beskytte og forbedre vannmiljøet i ferskvann og kystvann i fylket. Praktisk talt betyr det at vi veileder kommuner i planprosesser, følger opp konkrete saker innen vannforvaltning og utarbeider regionale vannforvaltningsplaner.

Masterkandidat i fornybar energi, Jonatan Lindaas
Masterkandidat i fornybar energi, Jonatan Lindaas Foto: Valdres Folkehøyskole

Hvorfor valgte du å studere ved NMBU?

Jeg valgte NMBU først og fremst på grunn av fokuset deres på natur og miljø. Jeg ønsker ikke å stå på sidelinja med tanke på alt som skjer i verden, og mener at den beste måten for meg å gjøre verden til et bedre sted å bo på er å skaffe meg en jobb der det er arbeidsoppgaven. Studiene på NMBU egner seg spesielt godt til akkurat dette, og vil gi deg gode muligheter til å komme raskt ut i arbeidslivet i relevante jobber.

Hvorfor valgte jeg å bli ved NMBU i fem år? Fordi stedet er fantastisk, det er rolig og landlig, men samtidig veldig sentralt. Studiemiljøet er fantastisk og man blir sugd inn i en kulturell atmosfære som får deg til å føle deg hjemme.

Hvilken nytte har du hatt av utdanningen du tok ved NMBU?

I alt arbeid med klima og miljø er det viktig å forstå helheten av systemene. Det er ikke bare ett fagfelt som gjelder, men veldig mange som må jobbe sammen. Studiet "Fornybar energi" besto av en rekke forskjellige emner som til sammen ga meg en bedre forståelse for sammenhenger, og for problemstillingene vi står ovenfor. Dette med tverrfaglig kompetanse er noe jeg har spilt mye på. Mye av kunnskapen jeg tilegnet meg i studietiden var aktuell og oppdatert, og det betød også at jeg satt igjen med mye kompetanse som var etterspurt i arbeidsmarkedet.

Har du noen råd til kommende studenter?

Åpne deg opp! Studietiden er for mange den beste tiden i livet, og jeg tør påstå at mange også skulle ønske de gjorde mer med tiden de hadde. Du kommer til å møte mange likesinnede mennesker, og dette er en gyllen mulighet til å utforske skjulte talenter og interesser. Bli med i en forening, eller dann en. Vær sosialt aktiv fra starten av, så får du deg et solid nettverk som ikke bare hjelper deg gjennom studietiden, men også i arbeidslivet senere. Å være student er som å være i en egen, lukket verden, med utallige muligheter. Utnytt denne tiden til det fulleste!

På en litt mer faglig side, utforsk hvilke fag universitetet har å tilby. Dette er noe jeg angrer på at jeg ikke gjorde tidligere. Noen linjer har ganske store hull å fylle med valgfrie emner, og dette er gode muligheter til å lære deg ting du ikke visste du var interessert i. Vil du lære programmering? Er du interessert i fugler? Det er en rekke emner innen helt andre fagfelt som utvilsomt vil være til nytte senere i livet.