Mikaela: Vil gjøre verden til et bedre sted

Av Cathrine Glosli

Mikaela Olsen i felt.
Mikaela Olsen i felt. Foto: Marianne Torvanger

Mikaela Olsen har en bachelor i økologi og naturforvaltning og en mastergrad i økologi (ecology). Nå jobber hun som kartleggingskoordinator i Sabima.

Fortell litt om din nåværende jobb:

Jeg jobber som kartleggingskoordinator for Sabima. Min jobb er å sørge for at natur i Norge blir kartlagt. Jeg arrangerer, i samarbeid med de biologiske foreningene, tverrfaglige turer hvor vi kartlegger alt i fra planter, insekter, sopp og dyr. Fokuset vårt er å kartlegge områder som enten er lite kartlagt, eller områder som står i fare for å bli ødelagt.

Hvorfor valgte du å studere ved NMBU?

Jeg ville gjøre verden til et bedre sted. Jeg vet at jeg alene ikke kan redde verden, men jeg ville gjøre min innstas for at verden skulle være i best mulig stand til de som kom etter meg. Ikke bare er det et sosialt og trivelig studentmiljø, men med sin fokus på natur og alt som følger med, ble NMBU et naturlig valg.

Mikaela Olsen
Mikaela Olsen Foto: Mikaela Olsen

Hvilken nytte har du hatt av utdanningen du tok ved NMBU?

Studiene har gitt meg masse! Det var spesielt den praktiske delen av studiene jeg fikk best utbytte av, da særlig i fagene som ZOOL100, ZOOL210 og ZOOL220, BOT100 og BOT230. Andre fag jeg tar med meg i dag er JUS220, JUS201 og MINA250 som har gitt meg en god forståelse for hvordan natur forvaltes i Norge og hva slags lover som danner rammen for natur.

Hva kan du si om studentmiljøet på NMBU?

Her kommer du til å glede deg! Ikke bare er det et godt faglig miljø, studentmiljøet er noe for seg selv. Jeg har hatt mye glede og samvær med mine medstudenter. Klassen min ble godt kjent med hverandre i augustblokka i NATF100, som bidro til mye sosialt samvær. På Samfunnet var det også mye gøy, og jeg ble alltid kjent med noen nye enten der eller på Bohemen. Jeg hadde også mye glede sammen med de jeg bodde med i kollektivet. Vi hadde alt i fra fellesmiddager til julekalendere sammen og det var alltid gøy å bli kjent med studenter fra andre studieretninger, som hadde andre meninger enn meg.

Mikaela Olsen i felt.
Mikaela Olsen i felt. Foto: Marianne Torvanger

Har du noen råd til kommende studenter?

Mitt største råd jeg er å lære dere artskunnskap! Enten dere kommer til å jobbe som rådgivere i kommuner, statsforvaltere, konsulenter, forskere eller kartleggere, så vil artskunnskap alltid være nyttig. Dessverre kan ikke studiene gi dere inngående artskunnskap, så jeg vil råde dere til å engasjere dere i en biologisk forening, som. f.eks. NBF, NEF, NZF og NSNF. Foreningene, samt også Sabima arrangerer kurs og turer hvor man lærer fra erfarne fagfolk.

Hvordan bidrar du/jobben din/arbeidsplassen din i arbeidet med FNs bærekraftsmål?

Min arbeidsplass er veldig opptatt av å stanse tapet av naturmangfold. Vi jobber med å foreslå politiske løsninger og sprer kunnskap om økologiske sammenhenger. For å øke kunnskapen om norsk natur jobber Sabima også med å samle informasjon om hvilke arter som finnes, og hvor. Det gjør vi ved å øke omfanget og kvaliteten av naturkartleggingen som gjøres av frivillige i hele landet.