Sven Emil: Forsker med hele landet som arbeidsplass

Av Cathrine Glosli

Sven Emil Hinderaker har en mastergrad i økologi. Nå jobber han som forsker i NIBIO hvor han driver med blant annet kartlegging av natur, skjøtselsplaner og overvåkningsprosjekter.

Fortell litt om din nåværende jobb:

Jeg jobber som forsker i avdeling for Kulturlandskap og biomangfold hos Norsk Institutt for Bioøkonomi (NIBIO). Det meste av tiden tilbringer jeg på feltarbeid rundt om i hele landet på flere ulike prosjekt. Da går største delen til kartlegging av natur, skjøtselsplaner og overvåkningsprosjekter.

Men det dukker stadig opp nye prosjekter og behov for den brede kompetansen jeg har utviklet. Dermed har jeg blitt involvert mye variert arbeid. Jeg har for eksempel drevet med fluorisensmikroskopi i et prosjekt på ÅS, og i et annet prosjekt fikk jeg samarbeide med et selskap engasjert av UNESCO.

Sven Emil Hinderaker
Sven Emil Hinderaker Foto: Privat

De varierte mulighetene gjør at jeg får bruke store deler av utdannelsen på relevant og spennende arbeid. Videre er jeg for eksempel i gang med å engasjere meg i NIBIOs Centre for International Development, der jeg ønsker å få brukt kompetansen min i tropisk økologi og interkulturell kommunikasjon. Det er altså et stort og bredt spekter av muligheter for å utvikle evnene sine og samtidig utforske nye og spennende fagfelt og egenskaper. Dette setter jeg stor pris på ettersom jeg er glad i å lære, og trives med nye utfordringer.

Hvorfor valgte du å studere ved NMBU?

Jeg valgte å studere ved NMBU fordi jeg ved flere anledninger hadde hørt om det gode studentmiljøet, og fordi jeg så at de hadde svært mange spennende fag jeg ønsket å få med i graden. I tillegg ville jeg gjerne slippe å bo i de større byene. Det gode sosiale miljøet på Ås, med masser av foreninger og arrangementer gjør at man blir kjent med mye folk, og dermed stadig treffer på kjentfolk hvor enn man går. Dette satte jeg stor pris på, så her levde NMBU opp til ryktet sitt.

Hvilken nytte har du hatt av utdanningen du tok ved NMBU?

Bachelorgraden i Biologi og mastergraden i Økologi hadde begge mye rom for tilpasning gjennom valgfrie emner og ulike retninger man kunne ta. Dette satte jeg stor pris på ettersom jeg har mye erfaring fra utlandet og lett interesserer meg for mye forskjellig. Med det store utvalget av emner og feltkurs fikk jeg dermed velge svært mange spennende emner og feltkurs. Alt dette har ledet til mange spennende venner og bekjentskap i ulike land og fagdisipliner som jeg ser frem til å møte på igjen senere i livet.

Av nyttige og spennende emner vil jeg for eksempel anbefale ECOL310: Global Change Ecology, men det blir fort for mange fag å nevne, så jeg anbefaler å kose seg med å studere NMBU sin oversikt! I tillegg vil jeg virkelig anbefale å sende inn tekster som semesteroppgaver eller liknende til NMBU sin studentjournal! Hos dem får man kontinuerlig tilbakemelding og muligheten til å utvikle en tekst gjennom en lang og grundig prosess. Dette er noe man ikke får tid til i de fleste fag, og et ekstremt godt tilbud!

Siden min studieretning førte til svært mye akademisk skriving, ga erfaringen jeg fikk tidlig med studentjournalen et veldig godt utbytte ettersom jeg kunne bruke erfaringen derifra i de fleste andre fag. Derfor vil jeg oppfordre alle til å sende inn noe de har skrevet til studentjournalen for å få sjansen til å jobbe videre med det og få et veldig stort læringsutbytte. De er veldig trivelige, og man har ingenting å tape på å gjøre et forsøk hos dem!

Sven Emil i felt.
Sven Emil i felt. Foto: Knut Hessen

Hva kan du si om studentmiljøet på NMBU?

Studentmiljøet på NMBU er veldig bra! Gjennom klassen, foreninger og fritidsaktiviteter har jeg hatt gode venner å samarbeide med i ulike fag som jeg synes er med på å øke læringsutbyttet. I tillegg har jeg på ett eller annet vis bygget opp et veldig godt nettverk, til tross for at jeg er imot å bygge nettverk bare for nettverket sin skyld. Så dette kommer som en positiv bivirkning av det gode student- og læringsmiljøet, og de mange arenaene som finnes for å bli kjent med forskjellige mennesker.

Har du noen råd til kommende studenter?

Husk å ta deg tiden til å trives! Det er mye enklere å studere og lære når man har det kjekt, jeg tenker derfor at det å gjøre hyggelige ting og ta seg tid til lange pauser med folk er en god investering! Hvis man i tillegg studerer noe man er interessert i kan man si at de årene man studerte var verd det, uansett hva man ender opp med å jobbe med. Så jeg tenker at hvis man koser seg på veien, så får målet være en spennende overraskelse. Da er det også lettere å stå på i motgang med krevende fag. For det er gjerne i motgangen og de vanskelige oppgavene at man lærer mest.

Hvordan bidrar du og/eller arbeidsgiver i arbeidet med FNs bærekraftsmål?

I jobben min vil jeg i hvert fall si at jeg bidrar til FNs bærekraftsmål 12. «Ansvarlig forbruk og produksjon», og 15. «Livet på land» ved å jobbe med kartlegging av natur, skjøtselsplaner, konsekvensutredninger og rapporter til UNESCO. Dette bidrar med å ta hensyn til, og beskytte naturmangfold, samt hjelpe til med å sikre best mulig faktabasert naturforvaltning.

Resten av NIBIO dekker veldig mange flere av FN sine bærekraftsmål, men det blir for langdrygt å gre ut om. Det å få jobbe mot disse bærekraftsmålene, samt andre meningsfylte arbeidsoppgaver er viktig for meg, og enda en grunn til at jeg trives så godt med denne jobben!