Opptak av forelesninger ved MINA

Av Cathrine Glosli

MINA tar bare opp forelesninger når det foreligger gode grunner til det.

Opptak av undervisning kan være et nyttig læringsmiddel når undervisningen er tilrettelagt for opptak. Gode eksempler er innspilte videosnutter for å presentere et spesielt tema, forklare en teori eller løsning av oppgaver. Vi ser dette som et svært nyttig innslag i undervisningen.

På vanlige forelesninger derimot er situasjonen ofte en annen. MINA råder derfor sine undervisere til å bare ta opp forelesninger når det foreligger gode grunner til det. Dette rådet gjelder uavhengig av om undervisningen går fysisk eller digitalt.

Bakgrunnen for rådet er følgende:

1. Mange undervisere ønsker å aktivisere studenter i løpet av forelesningene ved å legge til rette for diskusjon eller oppgaveløsning. Dette egner seg dårlig for opptak med hensyn til personvern. Vi vet også at dersom forelesninger blir tatt opp og lagt ut vil det være adskillig færre studenter til stede på forelesningen. Det kan gi mindre dialog og et totalt sett redusert læringsutbytte.
  2. Forelesninger fremføres på direkten og kan inneholde feil eller mangler som oftest rettes opp der og da eller i påfølgende time. En slik feil blir vanskeligere å rette opp og innarbeides lettere som en uriktig sannhet i et opptak.
  3. Ikke alle forelesere er bekvemme med opptak. Opptak kan derfor prege gjennomgang av viktige temaer. Personvernet til underviseren er også viktig å ivareta.
  4. NMBU har et timeplansystem som sikrer at studentene i stor grad skal kunne være til stede på de tidspunktene deres fag undervises. Dette kan også bidra til å strukturere studentens studiehverdag.