Nytt stort forskningsprosjekt på naturbasert reiseliv

Av Cathrine Glosli

Professor Peter Fredman og kolleger har fått bevilget 35 millioner kroner til et forskningsprosjekt på naturbasert turisme og dens plass i den nye bioøkonomien.

Over de neste fire årene skal professor Fredman og kolleger se nærmere på det naturbaserte reiselivet i Norge.  Prosjektet er organisert i fem integrerte arbeidspakker og vil gi ny vitenskapelig kunnskap om det naturbaserte reiselivet i den norske bioøkonomien. Det innebærer bland annet sektoranalyser, trender, ressursanalyser, landskap- og markedsanalyser, bedrifters motivasjon, produktpakking, kommunikasjonsteknologi og kunnskapsdrevet entreprenørskap.

Viktig samarbeid
For å styrke relevans og næringsinvolvering er prosjektet planlagt i nært samarbeid med sentrale norske reiselivsorganisasjoner.
– Det er essensielt å samarbeide med næringen om dette, sier prosjektleder professor Peter Fredman.
– Til syvende og sist er det deres kunder og opplevelsestilbud som utgjør den del av bioøkonomien som vi forsker på.
Med seg på laget har prosjektet NHO Reiseliv, Hanen, Norges Bondelag, Den Norske Turistforening og Innovasjon Norge.

Fire varianter av naturbasert reiseliv
I prosjektet skal det gjøres empiriske caseundersøkelser av fire varianter av naturbasert reiseliv: opplevelser, vill natur, turruter («trails») og arrangementer («events»).
– Gjennom å anlaysere disse temaene nærmere kommer projektet til å bidra til den fremtidige utviklingen av norsk naturbasert reiseliv, sier Fredman.

Internasjonale partnere
Prosjektet er en del av et større samarbeid mellom forskningsinstitusjoner i inn- og utland. I tillegg til NMBU inkluderer de norske samarbeidspartnerne Norsk senter for bygdeforskning, Transportøkonomisk institutt, Norsk institutt for Naturforskning og Høgskulen i Sogn og Fjordane. Internasjonalt skal European Tourism Research Institute i Sverige, Natural Resources Institute i Finland, University of Applied Sciences i Sveits og Oregon State University i USA også bidra.

Mange stillinger
Prosjektet skal finansiere flere forsker- og stipendiatstillinger, både ved NMBU og hos noen av samarbeidspartnerne. Det blir stor aktivitet de neste årene.
– Dette blir kjempespennende. Totalt planlegger vi over 20 fagfellevurderte publikasjoner, en internasjonal konferanse og en bok basert på resultatene.
– Vi gleder oss til å sette i gang, avslutter han smilende.

*********************

Prosjektet er finansiert av BIONÆR-programmet fra Norges Forskningsråd.

*********************