Anne

Anne Sverdrup-Thygeson

Anne Sverdrup-Thygesons hjemmesidebilde

Aktuelt fra Anne

Forhåndsbestill signert ny bok!

Jeg har skrevet ny bok! «PÅ NATURENS SKULDRE» handler om mitt møte med et neshorn i Dublin, om kreftmedisin fra urskogen, om Hemingways troféfisk, om bytrær som demper flom, om selvlysende sopp på Mørekysten, om guano, Star Wars og skjønnheten i en råtten trestamme. Og mye mer. Dette er en bok om NATURGODER, om alle artene som gir oss mat, medisin og et levelig miljø, kunnskap og glede. Og det handler om naturkrisen – en krise like akutt og alvorlig som klimakrisen. For i vår evne til å utnytte alt dette flotte i naturen, ligger også risikoen for at vi undergraver vårt eget livsgrunnlag.

Du kan forhåndsbestille en signert utgave her:

Extraordinary Insects - shortlisted for Non-Fiction Book of the Year

Hooray!!  My narrative non-fiction book, Extraordinary Insects, is shortlisted for Non-Fiction Book of the Year at the #IndieBookAwards 2020, in the UK!

Anne Sverdrup-Thygeson

Jeg er professor i bevaringsbiologi ved NMBU, og dessuten vitenskapelig rådgiver i NINA. Jeg er opptatt av det anonyme artsmangfoldet, som insekter og sopp – arter vi sjelden ser og ikke tenker over, men som likevel er avgjørende viktig for prosesser i naturen og dermed for oss mennesker. Jeg forsker og underviser i naturforvaltning, insektøkologi og skogens biomangfold.

Mer om meg

I am a professor of conservation biology at the Norwegian University of Life Sciences (NMBU), as well as a scientific advisor at the Norwegian Institute for Nature Research NINA. I am intrigued by the hidden biodiversity, such as insects and fungi - species we rarely see and hardly think about, even though they are crucial for important processes in nature and therefore important to us humans. I teach courses in nature management, insect ecology and forest biodiversity.

More about me