Ny bok om kartlegging av steppekatten

Av Cathrine Glosli

The Pallas's cat (Otocolobus manul), also known as the manul.
The Pallas's cat (Otocolobus manul), also known as the manul.Foto: S. Spitsyn/Altai Biosphere Reserve

En ny og praktisk håndbok for forvaltning og forskning på steppekatten er publisert. Ph.d-kandidat Ehsan Moqanaki er en av redaktørene.

Viltkartlegging er utfordrende. Logistisk, miljømessig og økologisk. Hvilken strategi og metode som velges avhenger av mange faktorer.

Lite kunnskap om de mindre artene

Til tross for det store antallet studier på ville katter, er det en betydelig skjevhet mot de "store kattene", mens det vitenskapelige kunnskapsgrunnlaget for de små kattene er mye mindre.

En slik typisk liten katt er steppekatten (Otocolobus manul) som bor i deler av Sentral-Asia, fra Kina og Mongolia i øst til Kaukasus i vest. Svært få feltstudier har blitt utført på steppekatten til tross for dens brede geografiske rekkevidde.

Forskjellige kartleggingsmetoder

Boka har tittelen "Monitoring the manul: guidelines for practitioners" og er utviklet av en rekke medforfattere som arbeider med arten i flere asiatiske land. Hvert kapittel fokuserer på én ikke-invasiv datainnsamlingsmetode fra en rekke forskningsprosjekter de siste tiårene, med fokus på steppekatten. Boka gir et detaljert innblikk i de mest effektive prøvetakingsmetodene for å forbedre fremtidig bevarings- og forskningsinnsats for arten.

– Det er svært få veiledninger for kartlegging og overvåking av små rovdyr. Vi håper denne boken kan være nyttig for overvåking av andre arter også, sier medredaktør ph.d.-kandidat Ehsan Moqanaki.

Den elektroniske versjonen av boka er gratis og vil snart bli tilgjengelig for nedlastning her: https://pallascats.org/

I mellomtiden kan du finne en e-kopi på ResearchGate her: https://www.researchgate.net/publication/366192211_Monitoring_the_manul_guidelines_for_practitioners

Cover of "Monitoring the manul: guidelines for practitioners"
Cover of "Monitoring the manul: guidelines for practitioners" Foto: Ehsan Moqanaki

Fakta

Boka er publisert av Pallas’s cat International Conservation Alliance, og er et samarbeid mellom Royal Zoological Society of Scotland (RZSS), Nordens Ark Zoo i Sverige, og Snow Leopard Trust, med støtte fra Fondation Segré.