Johanna var beste skogbrukskandidat i 2020

Av Cathrine Glosli

Johanna Sætherø Steen fra Trondheim ble onsdag tildelt det tradisjonsrike Bollerøds legat for klassens beste karaktersnitt på mastergraden i skogfag i 2020.

Johanna Sætherø Steen fra Trondheim ble onsdag tildelt det tradisjonsrike Bollerøds legat for klassens beste karaktersnitt i fjor. Legatet har blitt delt ut på Ås i cirka 30 år, og har sitt navn etter Hartmann Egil Bollerød som selv var uteksaminert forstkandidat fra landbrukshøgskolen på begynnelsen av 1900-tallet.

Fra GIS til granbarkbille

Nå er Steen ansatt hos Statsforvalteren i Trøndelag (tidligere Fylkesmannen, red. anm) hvor hun jobber mye med saksbehandling og utbetalinger av skogfond og tilskudd.

– Jeg har veldig varierte arbeidsoppgaver og trives godt med det, sier hun.

Hun bistår også andre i avdelinga med oppgaver som krever GIS-kunnskap. I tillegg er det mye annet forefallende arbeid og mer prosjektretta arbeid, og hun er også fylkeskontakt for granbarkbilleovervåkinga i Trøndelag.

– Jeg synes det er veldig utfordrende med prosjekter i GIS, blant annet har jeg jobbet med et prosjekt for å kartlegge aktuelle områder for skoggjødsling. Det er frustrerende når man står fast, men utrolig givende når det løsner og man kan sende fra seg det ferdige produktet.

Masteroppgave på effekter av klimaendringer

Steen har en bachelorgrad i «Molecular Ecosystem Sciences» fra Universitetet i Göttingen i Tyskland. Den graden handlet mye om økosystemer og skogbruk, og NMBUs mastergrad i skogfag var derfor et naturlig videre steg.

I masteroppgaven sin skrev hun om effekter av klimaendringer på mengde og sammensetning av kjemiske forsvarstoffer (fenoler) i europeisk bøk. Målet med oppgaven var å undersøke disse stoffene i bøketrær på tre lokaliteter i Norge. Resultatene hennes tyder på at variasjonene i fenoler i bøk i større grad skyldes miljø enn arv, noe som betyr at forandringer i kjemisk forsvar som følge av klimaendringene vil skje raskere. Dette kan påvirke treslagets overlevelse, og evne til å etablere seg nord for dagens utbredelsesgrense i Sør-Øst-Norge.

Drømmestudent

– Johanna var en drøm av en masterstudent, sier professor Line Nybakken, en av veilederne hennes.

– Hun fikk et svært komplisert sett av prøver i armene, og har løst oppgaven på en imponerende måte.

Nybakken forteller videre at avhandlingen var så godt skrevet at det kun krevedes små endringer før den var klar for vitenskapelig publikasjon. Den vitenskapelige artikkelen blir forhåpentlig snart godkjent av journalen og straks klar for publisering.