Naturbasert reiseliv før, under og etter koronakrisen

Av Cathrine Glosli

Turister på tur.
Turister på tur. Foto: Pablo Crusellas/Shutterstock

Hvordan har koronaen påvirket det naturbaserte reiselivet, og hvordan ser fremtidens bærekraftige reiseliv ut? NMBU inviterer til fagseminar fredag den 30. oktober, 2020 på Ås.

Seminar: "Naturbasert reiseliv før, under og etter koronakrisen"

Dato: Fredag den 30. oktober, 2020

Sted: Aud Max, Studentsamfunnet, NMBU, Campus Ås

Last ned presentasjonene (pdf-er) via denne linken.

Last ned opptak av presentasjonene (videofiler) via denne linken.

09.30Registrering og kaffe/te
10.15Velkommen!
Sjur Baardsen, rektor, NMBU
FØR KORONAEN
10.25 Naturbasert reiseliv - trender før og etter koronaen
Peter Fredman, professor, NMBU (via Zoom)
10.45 Ressursbruk og drivkraft hos NBR-bedriftene
Knut Fossgard, forsker, NMBU (via Zoom)
11.05 Er naturbaserte reiselivsbedrifter endringsdyktige?
Rita Sivertsvik, forsker, Ruralis (via Zoom)
UNDER KORONAEN
 11.25Hvordan har koronaen påvirket folks bruk av naturområder?
David Barton, seniorforsker, NINA (via Zoom)
11.45 Spørsmålsrunde
12.00Lunsj
13.00Korona gir økt bruk av naturområder: - En utfordring for friluftslivs- og besøksforvaltning? Eksempler fra Oslomarka
Karianne Johansson, skogoppsyn, Bymiljøetaten, Oslo kommune
13.20Året som var så rart: En aktivitetsbedrift sitt møte med koronaen
Erlend Ringstad, daglig leder, Valldal naturopplevingar
ETTER KORONAEN
13.40Hvilke konsekevenser får reiselivsbildet 2020 og koronaepidemien for innholdet i den kommende nasjonale reiselivstrategien?
Bente Bratland Holm, reiselivsdirektør, Innovasjon Norge
14.00Turismen etter koronaen
Stefan Gössling, seniorforsker, Vestlandsforskning (via Zoom)
14.20Beinstrekk
14.40

Paneldebatt: Hvordan bygge en mer bærekraftig naturbasert reiselivsnæring i årene fremover?

Innledning ved Øystein Aas, professor, NMBU. og Bente Bratland Holm (Innovasjon Norge)

Moderator: Øystein Aas

Paneldeltagere:

• Knut Bjørn Stokke, førsteamanuensis, NMBU
  • Erlend Ringstad, Valldal naturopplevingar
  • Bente Bratland Holm, reiselivsdirektør, Innovasjon Norge
  • Bernt Bucher-Johannessen, daglig leder, HANEN
  • Trygve Sunde Kolderup, seksjonsleder for natur og bærekraft, Den norske turistforening.
15.30

Slutt og vel hjem!

PANELDEBATTEN HAR HOVEDTEMA: HVORDAN BYGGE MER BÆREKRAFT INN I REISELIVSNÆRINGEN POST-CORONA?

Debatten vil baseres på seminarets foredrag, og prøve å ta noen av forslagene og utfordringene som reises i foredragene litt videre.

• Et naturlig utgangspunkt er at hver og en av paneldeltakerne først bruker 1 minutt hver til å si litt om hva de mener er sentrale utfordringer. Deretter at vi i fellesskap prøver å bryte disse ulike perspektivene mot hverandre.
  • Et annet viktig tema er politikk og virkemiddelbruk – hvordan kan disse i større grad rettes mot bærekraft (enn ren vekst).
  • Et tredje tema er utfordringen med bærekraft på overordna nivå. Mange bedrifter og destinasjoner har både verktøy og tiltak for økt bærekraft. Men mange av de nasjonale og globale bærekraftutfordringene dreier seg om transport og nedbygging av natur. Hvordan skal vi adressere dette/hvem har ansvaret her, og hvordan kan vi utforme virkemidler som er effektive og realistiske?

En underliggende dimensjon ved paneldebatten vil være at (som de fleste vil være kjent med) Innovasjon Norge på oppdrag fra regjeringen jobber med en handlingsplan for norsk reiseliv for de kommende årene, så synspunkter og innspill som er relevante for denne kan være en gjennomgående tråd.

Fakta

Reiselivet er en av næringene som tydeligst har fått merke effekten av koronapandemien.

Nedstenging av bedrifter i vår er for noen avløst av rekordinnrykk av nordmenn i sommer. Salget av friluftsutstyr har satt nye rekorder. Fra lokale friluftsområder meldes det om en «ut på tur»-eksplosjon, men også forsøplingsproblemer. For andre aktører igjen har fraværet av utenlandske turister vært svært tungt. Koronapandemien har hatt dramatiske følger for norsk reiseliv og nordmenns ferie i 2020. Samtidig kan hendelsene gi muligheter for å skape et mer bærekraftig reiseliv til beste for næring, lokalsamfunn og naturmiljø.

Med dette som utgangspunkt ønsker vi deg velkommen til det årlige fagseminaret i naturbasert reiseliv på NMBU, der vi formidler ny kunnskap fra forskning, næring og forvaltning.

Følg arrangementet på Facebook her!