Bærekraftig landbruk og bruk av naturressurser i ett endret klima

Av Cathrine Glosli

En ny bok om konsekvensene av klimaendringer på bærekraftig landbruk og naturressursutnyttelse i Afrika er nettopp utgitt. Den adresserer viktige bærekraftsmål og kommer med innovative løsninger og forbedrede tilpasningsmetoder for å takle klimaendringene.

Afrikanske småbrukere lider under dårlig matsikkerhet på grunn av ikke-bærekraftige metoder i landbruket, forringende jordressurser, dårlig forvaltning av naturressurser og politiske og institusjonelle utfordringer. Det tøffe og skiftende klimaet har forverret situasjonen ytterligere, påvirker naturressursene negativt, truer jordbruksproduksjonen og har marginalisert deres muligheter for å opprettholde levebrødet sitt.

De negative effektene av klimaendringer på landbruk og miljø har gjort regionen sør for Sahara til ett område som preges av degradert jordsmonn, utarming, vannforurensning, mangel på vann, samt reduksjon av biologisk mangfold over og under bakken.

En ny bok, “Climate Impacts on Agriculture and Natural Resource Sustainability in Africa”, diskuterer kunnskapsbaserte og bærekraftige systemer for agro-økologi og naturforvaltning, samt hva som er beste praksis for varig produktivitet i landbruket og økosystemresiliens for bedre levebrød under endret klima.

Boka har fokus på jordbruk i Afrika, vurderer innovative teknologier beregnet på småbruk, og tar for seg noen av de viktigste målene for bærekraftig utvikling og kommer med innovative løsninger og forbedrede tilpasningsmetoder for å takle klimaendringene.

Boka er redigert av, blant andre, professor emeritus Bal Ram Singh, professor Lars Olav Eik, og professor Bishal Sitaula fra NMBU. Den er beregnet på forskere, studenter, ledere, frivillige organisasjoner og utviklingsorganisasjoner.

Fakta

Boken er basert på resultatene ved "International Conference on Sustainable Agricultural and Natural Resource Management under Changing Climate in Sub Saharan Africa". Konferansen ble arrangert i fellesskap av The Lilongwe University of Agriculture and Natural Resources (LUANAR) og Norges miljø- og biovitenskapelige universitet (NMBU) i Lilongwe, Malawi i oktober 2018. Konferansen samlet over 150 deltakere fra Malawi, Rwanda, Etiopia, Tanzania, Kenya, Norge og USA.