Pandadietten: hvordan overleve på bambus?

Av Cathrine Glosli

Panda
PandaFoto: clkraus/Shutterstock

Har du noen gang lurt på hvordan pandaen, en bjørn, kan overleve kun på planter? Onsdag den 29. januar blir det et åpent seminar om kjempepandaen og dens økofysiologi. Professor John Speakman vil presentere forskningen sin, og prøve å forklare hvordan denne arten, til tross for oddsene, klarer å overleve på bambus.

Tittel: "Ecophysiology of the Giant panda: how to survive on a diet of bamboo?"

Dato: 29. januar, 2020

Tid: 14.15-15.00

Sted: Auditorium SU105, Sørhellinga (link til eksternt kart)

Bakgrunn:

Pandaer er medlemmer av ordenen Carnivora, hvorav det store flertallet enten er kjøttetende eller altetende. Pandaer derimot, er planteetere, og lever nesten utelukkende på bambus.

I motsetning til de fleste andre planteetende arter har fordøyelseskanalen deres ikke utviklet seg slik at den letter den tregere fordøyelsen som er nødvendig for celluloserike planter. Energiforbruket er ekstremt lavt sammenlignet med andre pattedyr. Pandaens nivåer av hormoner fra skjoldbruskkjertelen er også en brøkdel av det som er vanlig for pattedyr.

Hvordan overlever de? Professor John Speakman vil presentere noen av sine funn, og prøve å gi en forklaring.

Om John Speakman:

Professor Speakman er en britisk biolog ansatt ved University of Aberdeen, Institute of Biological and Environmental Sciences, og professor ved Institute of Genetics and Developmental Biology, Chinese Academy of Sciences, i Beijing, Kina.

Han leder to forskergrupper, en i Aberdeen og en i Beijing. Arbeidet hans fokuserer på energibalanse - faktorene som styrer variasjonen i matinntak og energiforbruk, og konsekvensene for fettlagring (overvekt) og andre fysiologiske parametere som oksidativt stress og aldring. Dette inkluderer studier på frittlevende og dyr i fangenskap, samt mennesker.

Hans arbeid strekker seg fra gen til individ, og inkluderer i økende grad et systembiologisk perspektiv. Hans laboratorium i Aberdeen har særlig ekspertise i å bruke isotoper til å måle aspekter ved energimetabolisme, særlig daglige energiforbruk ved å bruke den såkalte "doubly-labelled water (DLW)"-metoden.