Seminar: Helhetlig forvaltning av sjøørret

Av Cathrine Glosli

Sjøsetting av ørret
Sjøsetting av ørretFoto: Piotr Wawrzyniuk/Shutterstock

NMBU arrangerer dagsseminar om sportsfiske og fiskeforvaltning arrangeres torsdag den 5. mars 2020. Årets tema er "Helhetlig forvaltning av sjøørreten og dens leveområder". Aktuelle foredragsholdere inkluderer blant annet NVE, NMBU, Statens vegvesen, NJFF og Miljødirektoratet.

En ny rapport fra Vitenskapelig råd for lakseforvaltning viser at det står dårlig til med sjøørreten. Det skaper utfordringer og behov for tiltak ettersom god tetthet av sjøørret trengs for å oppfylle målene Norge har satt seg i vannforvaltningen.

På seminaret ønsker vi å få fram fakta om situasjonen for sjøørreten, ny forskning, og hva som gjøres og kan gjøres for å bedre situasjonen for sjøørreten i bekk/elv og fjord. Se fullt program lenger ned på siden.

Informasjon om foredragsholderne finner du her (pdf).

Dato: 5. mars, 2020

Sted: Studentersamfunnet i Ås (kart i ekstern link)

Kl: 09.10-15.50

Student? Da er det gratis, men meld deg på her så du får lunsj og kaffe/te.

Ordinær påmelding (ikke-student) kr 250,- gjøres her. Lunsj og kaffe/te er inkludert.

Påmeldingsfrist: 1. mars

Strømming

Arrangementet strømmes via Facebookgruppa "Fiskeforvaltning & spotsfiske @NMBU, Ås - Forskning og utdanning" (ekstern link).

Du må være medlem av gruppa for å se strømminga. Videopresentasjonene blir også tilgjengelige på gruppa i ettertid.

Transport

Deltagerne oppfordres til å tenke miljø og reise kollektivt. Det er 10-15 minutter (1 km) å gå fra togstasjonen til Studentsamfunnet. Tog ankommer Ås stasjon 8.17 og 8.46 (fra Oslo) og 8.16 og 8.49 (fra Moss). Se www.ruter.no for mer informasjon.

For de som kjører selv: Parker ved GG-Hallen/Eika sportssenter. Les mer om NMBUs parkeringsregler her.

08.30Registrering og kaffe/te
09.10Velkommen og start på seminaret!Prorektor Øystein Johnsen, NMBU
09.20Status og utfordringer for våre sjøørretbestander Tor Atle Mo, Vitenskapelig råd for lakseforvaltning /NINA
09.50Forvaltning av sjøørret og bedring av dens leveområder Atle Kambestad, Miljødirektoratet
10.10Hvordan kan NVE bidra til et bedre vassdragsmiljø for sjøørreten? Kjell Carm, NVE

Der vegen krysser vann - tilrettelegging for fiskevandring

Ingrid Hjelle, Statens vegvesen
10.50Spørsmål
11.00Beinstrekk og kaffepause
11.10Metode for kartlegging av sjøørretbekker Eir Hol, tidl. NMBU-student, nå: Kinn kommune
11.30Suksessfaktorer for lokale bekkerestaureringsprosjekt Stian Stensland, NMBU
11.50Spørsmål
12.00Lunsj
12.50Sjøørret i Danmark: Forvaltning, adfærd og fiskere Christian Skov, Danmarks Tekniske Universitet (DTU Aqua) (via Skype)
13.20Sjøørreten og sjøørretfiskerne i Oslofjorden Thrond Haugen, NMBU
13.40Sjøørretfiske i sjøen - fritt fram for alle og null oppsyn! Jonathan Colman, NMBU
14.00Spørsmål
14.10Beinstrekk og kaffepause
14.20Sjøørretforvaltning i en urban setting – pressområde Oslofjorden Terje Wivestad, Fylkesmannen i Oslo og Viken
14.40Klekkeridriftas rolle for sjøørreten i Sandvikselva før, nå og i framtida Morten Merkesdal, Bærum kommune
15.00NJFFs politiske arbeid med sjøørreten og dens leveområder, med spesiell vekt på Oslofjorden Steinar Paulsen, Norges Jeger- og Fiskerforbund (NJFF)
15.20Et framtidig sjøørreteldorado på Hvaler - hva skal til og hvordan? Bjørn Tore Kjølholt, sjøørretblogger og MDG-lokalpolitiker på Hvaler/Fredrikstad
15.40Spørsmål, kommentarer og avslutning
15.50Slutt

Fakta

NMBU tar hvert år opp ett aktuelt tema innen sportsfiske og fiskeforvaltning, og bringer fram ny forskning, praksis og holdninger.

Formålet med seminarene er å etablere en årlig møteplass mellom aktører i og representanter for forvaltning, næring, fiskere, forskning og utdanning innen sportsfiske/fiskeforvaltning.

Seminaret er åpent for alle, og inngår også som del av fiskeforvaltningskurset NATF240.