Nytt prosjekt om klimasmarte innovasjoner i ugandisk jordbruk

Av Cathrine Glosli

Biokull
BiokullFoto: Alice Budai

Et nytt NMBU-prosjekt skal bruke klimasmart landbruk til å øke matsikkerheten, avlingenes lønnsomhet og entreprenørskapet i lokalsamfunnene for småbrukere i Uganda.

I mange områder i Afrika sør for Sahara er matproduksjonen avhengig av regn. Vanning er ikke et alternativ. Slikt jordbruk blir stadig mer utfordrende på grunn av en økende befolkning, ikke-bærekraftige metoder, nedadgående jordkvalitet og et klima i endring.

Det finnes flere nye og innovative landbruksmetoder som kan motvirke disse trendene, inkludert «bevaringslandbruk» (eng: conservation agriculture) og bruk av biokull til lagring av karbon og forbedring av jordkvalitet. Uheldigvis går innføringen av disse metodene sakte. Dette skyldes delvis mangel på kunnskap i husholdningene og barrierer som stopper bruken av ny og bærekraftig teknologi.

Et nytt samarbeidsprosjekt, koordinert av NMBU, skal nå forbedre situasjonen for småbrukere i Uganda.

– Vi skal bidra til en storstilt implementering av klimasmart landbruk ved bruk av biokull, sier prosjektleder og NMBU-professor Jan Mulder.

Enkelt, billig og bærekraftig

I prosjektet skal forskerne undersøke innovativ, enkel, billig og bærekraftig biokull-teknologi, basert på biomasse fra ertebønner. De skal også teste nye kjemiske sammensetninger av biokullet.

– Disse nye og lavteknologiske konseptene har blitt brukt med suksess i sørlige deler av Afrika, sier Mulder.

– Der har de forbedret avlingene gjennom å øke utnyttelsen av jordvannet mer effektivt, samtidig som at jordsmonnets naturlige evne til å lagre karbon har blitt gjenopprettet, kommenterer Mulder.

– Prosjektet vårt vil legge grunnlaget for å benytte denne teknologien i Uganda, hvor jordsmonn og klimaforhold er svært forskjellige sammenliknet med det sørlige Afrika, sier han.

Flere fordeler

Forskernes hovedmål er å øke matsikkerheten, gårdenes lønnsomhet og ikke minst entreprenørskapet i lokalsamfunnene på småbrukere i Uganda.

– Prosjektet skal forbedre bøndenes inntektsgrunnlag gjennom opplæring og implementering av ny klimasmart praksis i landbruket.

– Vi skal hjelpe dem med å redusere jordforringelsen, minske jordbrukssystemenes sårbarhet ovenfor klimaendringer, og samtidig bidra til å bufre effektene av klimaendringene, avslutter han.

OM PROSJEKTET:

Tittel: Climate smart innovations in agriculture in Uganda: Improved food security, livelihoods and soil carbon

Finansiering: Norwegian Research Council, Researcher Project - NORGLOBAL2

Varighet: 2020-2023

Budsjett: 12 MILL NOK

Koordinator: NMBU – Norges miljø- og biovitenskapelige universitet

Partnere: Norges Geotekniske Institutt (NGI), Makerere University (Uganda), Gulu University (Uganda), Rural Enterprise Development Service (REDS), Menon Economics AS