Master med mening: Vanntilgang i Uganda

Av Cathrine Glosli

Barn som bærer vannkanner, Uganda.
Barn som bærer vannkanner, Uganda. Foto: Dennis Diatel/Shutterstock

Denne uka reiser masterstudent, Endre Aaen, til Uganda. Der skal han gjennomføre feltarbeidet til masteroppgaven, en «Master med mening», for en stiftelse som blant annet driver skole og barnehjem.

Kronen på verket i en mastergrad er den avsluttende masteroppgaven. Vanligvis gjøres de praktiske undersøkelsene i Norge, men enkelte ganger drar noen studenter lenger. Noen ganger til andre kontinenter.

Denne uka reiser masterstudent i miljø og naturressurser, Endre Aaen, til Uganda hvor han skal gjennomføre feltarbeidet til oppgaven sin.

Hjelpe lokalsamfunnet

Studenter på miljø og naturressurser arbeider med utfordringer tilknyttet forurensning, miljøvern og ressursforvaltning. Endre har i studieprogrammet valgt spesialisering i limnologi (ferskvannsøkologi) og vannressurser.

Han har flere emner innen hydrologi – læren om vann, og denne kunnskapen skal han nå bruke i masteroppgaven sin til å hjelpe et lokalsamfunn i Uganda.

Oppgaven omhandler vanntilgang og vannsikkerhet ved stiftelsen-Nyengas anlegg. Stiftelsen Nyenga driver et barnehjem, helsestasjon og skole, samt hjelper med mikrofinanslån og etablering av lokale arbeidsplasser

Hvor mye vann?

Nyenga-stiftelsen ligger på landsbygda ikke langt fra Lake Victoria, cirka 7 mil øst for hovedstaden Kampala. Stiftelsen får vannet sitt fra  grunnvannsbrønner som Endre skal undersøke.

Nyenga, Uganda
Nyenga, Uganda Foto: Google Maps

– Jeg skal lage et estimat for vannbalansen i nærområdet, sier han.

Ved hjelp av en logger som registrerer vannstanden, skal Endre pumpe vann fra brønnen. Nivået på vannstanden under pumpingen vil kunne fortelle ham hvor stor kapasitet brønnen har. Han kan si noe om hvordan vannet beveger seg i undergrunnen, og ikke minst komme med en risikovurdering av drikkevannskilden.

– Jeg antar de vil være spesielt interessert i å vite hvor mye vann de kan bruke, sier han.

– Hvor mye vann brønnen kan gi og hvordan er vannkvaliten?

– Det kan også blir spørsmål om alternative vannkilder, for eksempel om det skal bores en dypere brønn?

I tillegg skal han ta vannprøver og undersøke vannets kjemi.

Bistandsrelaterte masteroppgaver

En «Master med Mening» gir studenter mulighet til å bidra med praktisk fagkunnskap fra sitt studium i samfunnsrelaterte problemstillinger.

For å øke engasjementet for, og kunnskapen om bistandsarbeid, bistår «Ingeniører uten grenser» (IUG) masterstudenter med å finne bistandsrelaterte masteroppgaver.

– Jeg tok kontakt med IUG, og de videreformidlet kontakten med Nyenga, sier Endre.

Veiledere for prosjektet er førsteamanuensis Nils-Otto Kitterød og Ellen Jessica Kayendeke, tidligere ph.d.-student ved NMBU, og foreleser ved Makerere University i Uganda.