NMBU-forsker på Litteraturtoget til bokmessen i Frankfurt

Av Kristine Løwe

Anne Sverdrup-Thygeson i eik på Jomfruland
Anne Sverdrup-Thygeson i eik på JomfrulandFoto: Morten Johannesen, FMTe

19 norske forfattere reiser med Kronprinsessens litteraturtog til bokmessen i Frankfurt. Deriblant NMBUs Anne Sverdrup-Thygeson som skriver og snakker insektene inn i folks hjerter - nasjonalt og internasjonalt.

I sommer kom hun ut med bok nummer to, barneboka "Insektenes hemmeligheter snorkelmygg, zombiebiller og andre småkryp rundt deg", etter å hatt stor internasjonal suksess med boka "Insektenes Planet" (2018) som er utgitt på over 20 forskjellige språk.

Professor Anne Sverdrup-Thygesons ambisjon er intet mindre enn å få "alle til å elske insekter", noe hun beskriver nærmere i denne forskerprofilen.

Den ambisjonen, entusiasmen og formidlingsgleden har bidratt til masse medieoppslag verden over - ikke minst i forbindelse med lanseringen av IPBES' Naturpanelrapport om naturdød og tap av naturmangfold i mai.

Da siterte blant annet The Guardian henne på at "vi må redde insektene for å redde oss selv" og at "insektene er limet i naturen", mens Aftenposten og andre norske medier spesielt trakk frem Sverdrup-Thygesons "hengekøye-metafor":

– Alle menneskene og all vår velferd holdes oppe i en hengekøye hvor trådene som bærer oss er artene og naturen. Nå trekker vi ut tråd etter tråd. Noen hull går bra, men nå er så mange tråder ute at hengekøya er i ferd med å rakne. Snart rakner vår velferd og våre liv, sa hun, og manet til at alle straks må gjøre alt for å unngå at det skjer.

I starten av denne uka er hun én av 19 norske forfattere som tar Kronprinsessens Litteraturtog i Tyskland til bokmessen i Frankfurt fra Berlin via Köln - et samarbeid mellom Utenriksdepartementet, NORLA og Deutsche Bahn.

Bokmessen i Frankfurt, Frankfurter Buchmesse, er den viktigste bokmessen i verden. Hvert år er ett land fokus for messen som gjesteland – i 2019 har Norge denne rollen og den norske statsministeren holder åpningstalen på vegne av Norge tirsdag 15. oktober.

Slagordet for den norske gjestelandsatsingen på Frankfurt bokmesse er hentet fra Olav Hauges dikt «Det er den draumen». Her forteller Sverdrup-Thygeson om SIN drøm, den hun sier hun tar med seg til Frankfurt denne uka (videoen er laget av Goethe Instituttet i Norge, Tysklands kulturinstitutt):

Sammen med professor Tone Birkemoe og forsker Rannveig Jacobsen skriver Sverdrup-Thygeson også den populære bloggen "Insektøkologene: En forskerblogg om insektenes fantastiske verden"