NMBU klatrer på rangering over verdens beste

Av Cathrine Glosli

Fra studiestart på skogfag
Fra studiestart på skogfagFoto: Who Dares

For tredje året på rad klatrer NMBU på en internasjonal rangering over verdens beste universiteter innen jord- og skogbruk. Universitetet ligger i år på en 14. plass.

I år, som i fjor, noterer NMBU seg ny bestenotering på QS University Ranking sin rangering av verdens ledende universiteter innen jord- og skogbruk. NMBU ligger i 2019 på en 14. plass i kategorien. På topp troner universitetet i Wageningen i Nederland. Denne rangeringen er en av de tre mest brukte i verden.

Påtroppende rektor godt fornøyd

– Det er hyggelig at vi utmerker oss med en god plassering, sier dekan ved Fakultet for miljøvitenskap og naturforvaltning (MINA), og påtroppende NMBU-rektor, Sjur Baardsen.

– Vi tar jo naturligvis slike rangeringer med en stor klype salt, men en liten klapp på skulderen unner vi oss.

Store og robuste miljøer

Han påpeker at NMBU har store og robuste skogfaglige miljøer.

– Ås er landets største kompetansesenter på forskning og undervisning i både jord- og skogbruk.

– Vi har mye tung forskning innenfor plante- og husdyrvitenskap.

Som eksempel trekker han frem Foods of Norway – et stort forskningssenter som jobber med å utvikle miljøvennlig og framtidsrettet dyrefôr fra Norges bioressurser i skog og hav.

Kraftig byks

– Det som kanskje er mest interessant, er at vi har klatret nesten femti plasser siden 2013, sier Baardsen.

Siden NMBU entret QS sin rangering, har kurven gått kraftig oppover.

– Det er en trend vi er særs godt fornøyd med. Den bekrefter det vi allerede vet; at vi har gjort, og gjør, de riktige tingene.

Godt omdømme

QS rangerer etter flere parametere (se faktaboks for alle), inkludert vitenskapelig publisering og antall siteringer per artikkel. Om man vurderer etter akademisk rykte, så er NMBU helt oppe på en fin femteplass, kun slått av universitetet i Wageningen, Nederland, UC Davis i California, Agro ParisTech i Paris og SLU i Sverige.

Om rangeringen:
QS World University Rankings er en årlig rangering av verdens universiteter som publiseres av Quacquarelli Symonds (QS). Den er tidligere kjent som Times Higher Education-QS World University Rankings. Det er den eneste internasjonale rangeringen som har fått godkjenning av International Ranking Expert Group (IREG).  QS-rangeringen anses som en av verdens tre mest brukte universitetsrangeringer.

Rangeringen baseres på følgende parametere:

• Akademisk fagfellevurdering (40%)
  • Antall vitenskapelige siteringer (20%)
  • Forholdstallet antall ansatte versus antall studenter (20%)
  • Arbeidsgivervurdering (10%)
  • Antall internasjonale ansatte (5%)
  • Antall internasjonale studenter (5%)