NMBU blant verdens beste

Av Cathrine Glosli

Studenter på SKOG100, studiestart 2016.
Studenter på SKOG100, studiestart 2016. Foto: Who Dares

NMBU ligger i år på en 15. plass på en rangering av verdens beste universiteter innen jord- og skogbruk.

I 2018 kan NMBU notere seg en ny bestenotering på QS University Ranking sin rangering av verdens ledende universiteter innen jord- og skogbruk. Universitetet ligger nå på en 15. plass i denne kategorien. QS sin rangering er en av de tre mest brukte i verden.

Tradisjonsfagene står sterkt
– Jeg noterer meg at vi har klatret åtte plasser siden i fjor, sier dekan ved Fakultet for miljøvitenskap og naturforvaltning (MINA), Sjur Baardsen.

Fakultetet har mye undervisning og forskning på både jord- og skogbruk, så han er naturlig nok særs godt fornøyd med oppgangen.
– Det er betryggende at de agrare og forstlige miljøene, de opprinnelige Ås-utdanningene, fremdeles står sterkt og oppnår topp anerkjennelse internasjonalt.

Godt rykte
QS rangerer etter flere parametere (se faktaboks for alle), inkludert vitenskapelig publisering og antall siteringer per artikkel. Om det sorteres etter akademisk rykte, så er NMBU helt oppe på en formidabel femteplass, kun slått av universitetet i Wageningen, Nederland, UC Davis i California, Agro ParisTech i Paris og SLU i Sverige. Og langt foran læresteder som for eksempel Oregon State University, som jordbruks- og skogbruksmiljøene gjerne ser opp til.

Kraftig stigning
Totalt har NMBU klatret kraftig på lista de siste fem årene. Fra å ha ligget mellom nummer 51 og 100 i 2013, er universitetet nå inne blant topp 20 på totalrangeringen. Hva skyldes denne sterke utviklingen?

Baardsen ramser opp.
– Vi har sterke skogfaglige miljøer, kanskje særlig innenfor skogkartlegging. På jordbrukssiden har vi mange langvarige prosjekter med tilhørende forsøksfelt som blant annet står sentralt i undervisningen. NMBU har også mye tung forskning innenfor plante- og husdyrvitenskap.

Andre nordiske universiteter på listen er SLU - Sveriges landbruksuniversitet på en femteplass, og Universitetet i København på 17.
– Og så er det jo alltid gøy å plassere foran våre danske brødre og søstre, avslutter Baardsen med et smil.

Om rangeringen:
QS World University Rankings er en årlig rangering av verdens universiteter som publiseres av Quacquarelli Symonds (QS). Den er tidligere kjent som Times Higher Education-QS World University Rankings. Det er den eneste internasjonale rangeringen som har fått godkjenning av International Ranking Expert Group (IREG).  QS-rangeringen anses som en av verdens tre mest brukte universitetsrangeringer.

Rangeringen baseres på følgende parametere:

• Akademisk fagfellevurdering (40%)
  • Antall vitenskapelige siteringer (20%)
  • Forholdstallet antall ansatte versus antall studenter (20%)
  • Arbeidsgivervurdering (10%)
  • Antall internasjonale ansatte (5%)
  • Antall internasjonale studenter (5%)